Gazeta Podatkowa nr 16 (1266) z dnia 25.02.2016
Księgi podatkowe, które można zlikwidować w 2016 r.
Prowadzoną przeze mnie działalność gospodarczą rozliczam na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Księgi za które lata mogę zlikwidować w 2016 r.?
Obowiązek przechowywania przez podatnika prowadzącego księgi podatkowe tych ksiąg i dokumentów związanych z ich prowadzeniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wynika z art. 86 § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.). Za księgi podatkowe uważa się księgi rachunkowe, podatkową księgę przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia, do celów podatkowych, na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy lub inkasenci. Zobowiązanie podatkowe ulega przedawnieniu z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku za rok, którego dotyczy księga (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej).
Trzeba jednak pamiętać, że okres obowiązkowego przechowywania księgi może być dłuższy niż pięć lat. Dzieje się tak ze względu na wydłużenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Może być ono spowodowane jego nierozpoczęciem, zawieszeniem lub przerwaniem. Przyczyny, na skutek których bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego ulega wydłużeniu, zostały określone w art. 70 § 2-8 i art. 70a Ordynacji podatkowej. Bieg terminu przedawnienia zostaje przerwany np. ze względu na ogłoszenie upadłości.
Ponieważ podatnik był zobowiązany do uregulowania podatku dochodowego za 2009 r. do dnia 30 kwietnia 2010 r., to z końcem 2015 r. minął termin obowiązkowego przechowywania księgi podatkowej za 2009 r. Zatem przedsiębiorca w 2016 r. powinien przechowywać księgi podatkowe za okres rozpoczynający się od 2010 r. Może więc zlikwidować podatkową księgę przychodów i rozchodów za 2009 r. i za lata wcześniejsze. Pod warunkiem jednak, że w jego przypadku bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie został wydłużony.
W 2016 r. można zlikwidować księgę podatkową za 2009 r. i lata wcześniejsze.
Trzeba mieć na uwadze, że obowiązek dłuższego przechowywania dokumentów związanych z prowadzeniem księgi podatkowej może także wynikać z innych przepisów. Przykładowo jeśli podatnik, o którym mowa w pytaniu, zatrudnia lub zatrudniał pracowników, to wówczas listy płac, karty wynagrodzeń oraz inne dowody, które są niezbędne do ustalenia podstawy wymiaru emerytury lub renty, jest zobowiązany przechowywać przez okres 50 lat. Czas ten liczy się od dnia zakończenia przez ubezpieczonego pracy u danego płatnika (art. 125a ust. 4 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - Dz. U. z 2015 r. poz. 748 ze zm.). Natomiast kopie składanych do ZUS deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz dokumentów je korygujących płatnik składek ma obowiązek przechowywać przez okres 5 lat od dnia przekazania ich do ZUS, w formie dokumentu elektronicznego lub pisemnego. Wynika to z art. 47 ust. 3c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121 ze zm.).
www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|