Gazeta Podatkowa nr 4 (836) z dnia 12.01.2012
Nowa księga podatkowa na 2012 rok
W 2011 r. zakupiłem księgę podatkową (odpowiednią broszurę) i prowadziłem ją w formie papierowej. Czy jeśli po zakończeniu 2011 r. pozostały mi kartki w tej broszurze, mogę je wykorzystać do prowadzenia księgi za 2012 r.?
Księgę podatkową można prowadzić w formie papierowej. Powinna ona wówczas być zbroszurowana i mieć ponumerowane karty. Wynika to z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. nr 152, poz. 1475 ze zm.). Jeśli podatnik prowadzi księgę korzystając z zakupionej gotowej broszury, musi mieć na względzie, by odpowiadała ona wzorowi określonemu w załączniku nr 1 do rozporządzenia (§ 2 ust. 1 rozporządzenia).
Podatnik kontynuujący działalność gospodarczą ma obowiązek założyć księgę podatkową na dzień 1 stycznia roku podatkowego. Wynika to z § 10 ust. 1 rozporządzenia. Na pewno więc należy założyć księgę na 2012 r. Natomiast techniczny sposób dokonania tego nie został uregulowany prawnie (kwestia ta w ogóle nie została objęta przepisami wymienionego rozporządzenia). Z tego można wysnuć wniosek, że prowadzenie księgi podatkowej na 2012 r. w tej samej broszurze co w 2011 r. nie jest generalnie zakazane - jeśli zapewni się wyraźne oddzielenie poszczególnych lat.
W praktyce jednak wygodniejsze jest ujmowanie zdarzeń gospodarczych za kolejne lata w osobnych broszurach. Szczególnie jeśli chodzi o przechowywanie księgi podatkowej i dokumentów związanych z jej prowadzeniem. Przechowywanie bieżące, tj. w trakcie roku, będzie łatwiejsze, bo sposób wyodrębnienia lat podatkowych będzie czytelny, a w związku z tym prościej będzie odszukać zapisy księgowe. Dotyczy to także przechowywania księgi podatkowej w terminie wynikającym z prawa podatkowego. Przypomnijmy, że podatnik ma obowiązek przechowywać księgę podatkową za dany rok przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku z nią związanego. Wynika to z art. 86 § 1 w powiązaniu z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.). Stąd obowiązkowy okres przechowywania księgi za 2011 r. upłynie z końcem 2017 r., z kolei księgę za 2012 r. trzeba będzie przechowywać do końca roku 2018. W przypadku ewidencji zdarzeń gospodarczych za dwa lata w jednej broszurze, podatnik nie mógłby więc dokonać likwidacji księgi podatkowej za 2011 r. przed 2019 r. Dlatego, moim zdaniem, w sytuacji opisanej w pytaniu w celu założenia nowej księgi podatkowej na 2012 r. warto zakupić nową broszurę.
www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|