Gazeta Podatkowa nr 64 (1209) z dnia 10.08.2015
Koszty ubezpieczenia nieruchomości w księdze podatkowej
Podatnik zawarł umowę ubezpieczenia nieruchomości na okres od 1 sierpnia 2015 r. do 31 lipca 2016 r. Roczna składka została zapłacona jednorazowo 6 sierpnia 2015 r. Czy poniesiony wydatek należy wpisać do księgi podatkowej prowadzonej metodą uproszczoną (kasową) pod datą zapłaty składki?
NIE. Podatnik rozliczający się z podatku dochodowego na podstawie księgi podatkowej wpisuje do niej koszty, jeżeli spełniają one podstawowe warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), tj. zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz nie są wyszczególnione w art. 23 tej ustawy. Koszty ubezpieczenia nieruchomości podatnik będzie mógł wpisać do księgi podatkowej, jeżeli nieruchomość ta jest wykorzystywana na potrzeby prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Sposób ewidencji kosztów uzyskania przychodów w księdze podatkowej zależy od przyjętej metody ujmowania w niej kosztów: uproszczonej (kasowej) lub memoriałowej. W pytaniu wskazano, że podatnik prowadzi księgę według metody uproszczonej. Obowiązany jest więc ujmować w niej koszty uzyskania przychodów zgodnie z regułą określoną w art. 22 ust. 4 ustawy o pdof. Przepis ten stanowi, że koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 5, 6 i 10 (nieistotnym w rozważanej sytuacji). Przy czym za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu uważa się - co do zasady - dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b ustawy o pdof).
W księdze podatkowej zapisów należy dokonywać w języku polskim i w walucie polskiej w sposób staranny, czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów księgowych (§ 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz. U. z 2014 r. poz. 1037 ze zm.). Dowody księgowe stanowiące podstawę dokonania zapisów w księdze podatkowej zostały wyszczególnione w § 12 ust. 3, w § 13 i 14 rozporządzenia. W rozważanym przypadku dowodem dokumentującym poniesienie kosztu ubezpieczenia będzie polisa wystawiona przez zakład ubezpieczeń. Podatnik nie powinien więc wpisywać do księgi podatkowej składki na ubezpieczenie nieruchomości pod datą jej zapłaty. Kwotę składki określonej w polisie wpisuje się w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki", przy czym w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego" należy wpisać datę wystawienia tej polisy.
Przykład Podatnik prowadzi działalność handlową. Z podatku dochodowego rozlicza się na podstawie księgi podatkowej prowadzonej według metody uproszczonej (kasowej). W lipcu 2015 r. podatnik zawarł umowę ubezpieczenia pawilonu handlowego. Z polisy wystawionej 31 lipca 2015 r. wynika, że okres ubezpieczenia trwa od 1 sierpnia 2015 r. do 31 lipca 2016 r. Kwotę składki określoną w polisie wynoszącą 1.800 zł podatnik przelał jednorazowo na rachunek bankowy zakładu ubezpieczeń 6 sierpnia 2015 r. W księdze podatkowej za lipiec 2015 r. podatnik dokonał następujących zapisów:
|
www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|