Gazeta Podatkowa nr 96 (1241) z dnia 30.11.2015
UPL-1 a podpisywanie papierowych deklaracji
Prowadzę biuro rachunkowe. Klient upoważnił mnie do podpisywania w jego imieniu deklaracji składanych drogą internetową. Czy na podstawie tego pełnomocnictwa mogę również podpisywać deklaracje papierowe?
NIE. Podatnik (płatnik) ma prawo scedować podpisywanie deklaracji podatkowych na pełnomocnika. Zadanie to można powierzyć każdej osobie fizycznej posiadającej pełną zdolność do czynności prawnych. Kryterium to spełniają osoby pełnoletnie i nieubezwłasnowolnione. Pełnomocnik może podpisywać zarówno deklaracje składane w formie pisemnej, jak i elektronicznej. Wymaga to jednak sporządzenia i złożenia różnych upoważnień (w dodatku odrębnych od pełnomocnictwa ogólnego). Wynika to z art. 80a Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.).
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji papierowych wystawia się na piśmie. Nie ma obecnie urzędowego wzoru takiego upoważnienia. Pełnomocnictwo składa się w organie podatkowym właściwym w sprawach podatku, którego dotyczy dana deklaracja. Złożenie upoważnienia wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
Druki pełnomocnictw są dostępne w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Ordynacja podatkowa.
Osoba, która w imieniu podatnika (płatnika) ma podpisywać deklaracje podatkowe przesyłane przez internet, musi natomiast legitymować się pełnomocnictwem sporządzonym w formie papierowej na druku oznaczonym symbolem UPL-1. Wypełniony formularz składa się w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników. Opłata skarbowa nie jest w tym przypadku pobierana. UPL-1 uprawnia wskazanego w nim pełnomocnika do podpisywania w imieniu mocodawcy wszystkich e-deklaracji wysyłanych do różnych organów podatkowych. Pełnomocnictwo może być udzielone na określony czas lub bezterminowo.
Nie ma przeciwwskazań, aby tę samą osobę upoważnić do podpisywania deklaracji składanych zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Musi ona jednak legitymować się odpowiednimi pełnomocnictwami. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji papierowych nie uprawnia do podpisywania e-deklaracji - i odwrotnie.
NOWE PRAWO 2016 Zmiany w zakresie podpisywania deklaracji Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o jego odwołaniu będą mogły być od przyszłego roku składane drogą elektroniczną. Obowiązek przekazania tych dokumentów w tej formie nałożono na podatnika (płatnika). Wprowadzenie tego rozwiązania pozwoli zgromadzić w jednej bazie informacje dotyczące wszystkich pełnomocnictw do podpisywania deklaracji - elektronicznych i papierowych. Pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienia o ich odwołaniu będą składane według urzędowo określonych wzorów. |
www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|