Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 17 (305) z dnia 1.09.2011
Kara pieniężna z tytułu odpowiedzialności porządkowej, potrącona z wynagrodzenia pracownika
Na pracownika naszej firmy nałożyliśmy karę pieniężną z tytułu odpowiedzialności porządkowej, którą potrącimy z jego wynagrodzenia. Jak zaksięgować operacje gospodarcze związane z nałożeniem tej kary i jej potrąceniem z wynagrodzenia?
Na podstawie art. 108 K.p., za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy, pracodawca może zastosować karę pieniężną, z której wpływy - zgodnie z art. 108 § 4 K.p. - przeznaczy na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.
W świetle art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. g) ustawy o rachunkowości, koszty i przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki, a w szczególności koszty i przychody związane z odszkodowaniami i karami zalicza się do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych. Zatem nałożenie na pracownika kary pieniężnej powinno zostać odniesione na dobro pozostałych przychodów operacyjnych, zapisem:
Zarachowanie potrącenia z listy płac na pokrycie należności (kary pieniężnej) odbywać się będzie zapisem:
|
Wypłata wynagrodzenia pomniejszonego o kwotę nałożonej na pracownika kary ewidencjonowana będzie, zapisem: Wn konto 23-0, Ma konto 13-0. Z kolei wydatki na cele bhp sfinansowane środkami pochodzącymi z nałożonej kary pieniężnej ujmuje się w księgach rachunkowych na zasadach ogólnych, tj. odnosi się je w koszty działalności operacyjnej na konto zespołu 4 lub 5.
Przykład
I. Założenia:
1. W lipcu 2011 r. pracodawca wymierzył pracownikowi, z uwzględnieniem art. 108 § 3 K.p., karę w wysokości: 150 zł za nieprzestrzeganie przepisów bhp. Pracownik wyraził na piśmie zgodę na potrącenie tej kary z jego wynagrodzenia za lipiec 2011 r.
2. Za lipiec 2011 r. pracownik otrzymał wynagrodzenie brutto w wysokości: 3.500 zł. Z wynagrodzenia potrącono następujące kwoty:
a) składki ZUS ogółem (ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne): 751,66 zł,
b) zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych: 243 zł,
c) kara pieniężna za nieprzestrzeganie przepisów bhp: 150 zł.
3. Pracownikowi wypłacono przelewem wynagrodzenie (pomniejszone m.in. o kwotę kary) w wysokości: 2.355,34 zł
4. Zgodnie z polityką rachunkowości jednostki, koszty działalności podstawowej ujmowane są wyłącznie na kontach zespołu 4.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. PK - nałożenie na pracownika kary pieniężnej za nieprzestrzeganie przepisów bhp | 150,00 zł | 23-4 | 76-0 |
2. Lista płac: | |||
a) wynagrodzenie brutto | 3.500,00 zł | 40-4 | 23-0 |
b) składki ZUS | 751,66 zł | 23-0 | 22 |
c) zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych | 243,00 zł | 23-0 | 22 |
d) kara pieniężna za nieprzestrzeganie przepisów bhp | 150,00 zł | 23-0 | 23-4 |
3. WB - wypłata wynagrodzenia pomniejszonego o kwotę kary pieniężnej | 2.355,34 zł | 23-0 | 13-0 |
III. Księgowania:
www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|