Gazeta Podatkowa nr 13 (845) z dnia 13.02.2012
Ubezpieczenie OC biura rachunkowego
Prowadzę biuro rachunkowe zatrudniając pracowników posiadających świadectwa kwalifikacyjne. Sam również posiadam takie uprawnienia. Zajmujemy się prowadzeniem ksiąg rachunkowych, podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów oraz rozliczaniem ryczałtu ewidencjonowanego. Nikt nie posiada uprawnień do prowadzenia doradztwa podatkowego i nie wykonujemy takiej działalności. Ile powinna wynosić w naszym przypadku minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC?
Przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie posiadanego przez siebie, jak i przez pracowników, świadectwa kwalifikacyjnego wydanego przez Ministra Finansów. Świadectwo kwalifikacyjne jest dokumentem równoważnym certyfikatowi księgowemu, potwierdza ważne uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Jak wynika z art. 76a ust. 2 ustawy o rachunkowości, przedsiębiorcy wykonujący działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są również uprawnieni do wykonywania działalności obejmującej:
1) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
2) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie.
Te dwa rodzaje działalności należą do czynności doradztwa podatkowego, co wynika z art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2011 r. nr 41, poz. 213). Jeden z nich jest na pewno wykonywany przez biuro rachunkowe, o którym mowa w pytaniu, gdyż do czynności wskazanych wcześniej w pkt 1 należy prowadzenie podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów oraz rozliczanie ryczałtu ewidencjonowanego. Prawdopodobnie biuro rozlicza także podatki swoim klientom i sporządza za nich zeznania oraz deklaracje podatkowe - a to z kolei wchodzi w zakres czynności wskazanych w pkt 2. Zatem biuro rachunkowe świadczy czynności doradztwa podatkowego, które może wykonywać na podstawie posiadanych uprawnień.
Trzeba wiedzieć, że art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym określa czynności doradztwa podatkowego, które wymienione są w 4 punktach:
1) i 2) to te, które wskazuje art. 76a ust. 2 ustawy o rachunkowości (wymienione wcześniej), następnie
3) udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
4) reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.
Osoby posiadające świadectwa kwalifikacyjne czy certyfikat księgowy nie mogą zawodowo wykonywać czynności wymienionych w pkt 3 i 4. Wszystkie cztery rodzaje czynności doradztwa podatkowego mogą natomiast wykonywać doradcy podatkowi, adwokaci i radcowie prawni. Biegli rewidenci mogą wykonywać czynności, o których mowa w pkt 1, 2 i 3.
Wydaje się, że problem z ustaleniem, czy biuro świadczy czynności doradztwa podatkowego leży w tym, że doradztwo podatkowe błędnie utożsamiane jest wyłącznie z udzielaniem porad i opinii z zakresu podatków (czyli czynnościami doradztwa podatkowego wskazanymi wcześniej w pkt 3). Tymczasem obejmuje ono cztery rodzaje czynności, których możliwość zawodowego wykonywania zależy od posiadanych uprawnień.
Ustalenie, jakie faktycznie czynności wykonuje biuro rachunkowe, jest ważne dla określenia minimalnej sumy ubezpieczenia OC, jaką musi wykupić. Do zawarcia umowy ubezpieczenia OC obowiązani są przedsiębiorcy wykonujący działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 76h ust. 1 ustawy o rachunkowości). W omawianym przypadku będzie to właściciel biura.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, w przypadku gdy przedmiotem działalności jest wykonywanie czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności doradztwa podatkowego, wynosi 15.000 euro. Wynika to z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz. U. z 2008 r. nr 234, poz. 1576). Ten przepis ma zastosowanie do przedsiębiorcy, o którym mowa w pytaniu.
Kwotę 15.000 euro należy przeliczyć kursem średnim euro ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta. W odniesieniu do umów ubezpieczenia OC zawieranych w 2012 r. będzie to kwota 66.960 zł (15.000 euro × 4,4640 zł/euro - kurs z dnia 2 stycznia 2012 r.).
www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|