rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 13 (804) z dnia 1.05.2013

Wydatek na odnowienie podpisu elektronicznego - kiedy ująć w kosztach bilansowych?

Spółka w marcu 2013 r. poniosła wydatek na odnowienie podpisu elektronicznego do wysyłania deklaracji ZUS dla jednego z pracowników. Podpis ten jest ważny dwa lata. Czy wydatek na odnowienie tego podpisu spółka powinna rozliczać w kosztach bilansowych w czasie za pomocą czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, czy też może go ująć w kosztach jednorazowo?

Wydatek, poniesiony na odnowienie podpisu elektronicznego, należy zaliczyć do kosztów jednorazowo, w dacie poniesienia tego wydatku. Nie ma uzasadnienia do rozliczania go w czasie.

W myśl art. 39 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia kosztów powinien być uzasadniony ich charakterem, z zachowaniem zasady ostrożności.

W czasie rozlicza się takie koszty, które podlegają aktywowaniu. Przez aktywa rozumie się z kolei kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych (art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości).

Powyższych kryteriów nie spełniają wydatki na odnowienie podpisu elektronicznego. Nie można uznać, iż ww. podpis przyniesie jednostce jakiekolwiek korzyści ekonomiczne. Podpis elektroniczny jest bowiem narzędziem identyfikującym uczestników wymiany dokumentów drogą elektroniczną. Zastępuje on podpis własnoręczny i jest przypisany wyłącznie do osoby składającej ten podpis. W praktyce może się zdarzyć, że taki podpis nie zostanie wcale użyty albo też będzie używany przez krótki okres, np. miesiąc.

W związku z powyższym, nie ma uzasadnienia, aby rozliczać w czasie wydatek poniesiony na odnowienie ww. podpisu elektronicznego, mimo że podpis ten jest ważny przez 2 lata. Wydatek ten należy zatem zaliczyć do kosztów jednorazowo, w dacie jego poniesienia.

Wydatki na odnowienie ww. podpisu należą do kosztów związanych z ogólnym funkcjonowaniem podmiotu gospodarczego i odnosi się je w ciężar kosztów działalności operacyjnej jednostki.

Przykład

Spółka z o.o. w marcu 2013 r. odnowiła podpis elektroniczny na okres od 1 kwietnia 2013 r. do 31 marca 2015 r. Poniosła na ten cel wydatek w kwocie 300 zł (pominięto kwestię VAT). Spółka ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 4 i 5.

Dekretacja w marcu 2013 r.:

Opis operacji: Kwota Konto
Wn Ma
1. Zaksięgowanie wydatku na odnowienie podpisu: 300 zł 30 21
2. Zarachowanie ww. wydatku do kosztów: 300 zł 40-2
30
i równolegle: 300 zł 55 49

Księgowania w marcu 2013 r.:

Wydatek na odnowienie podpisu elektronicznego - kiedy ująć w kosztach bilansowych?

Wydatek na odnowienie podpisu elektronicznego stanowi koszt uzyskania przychodów jednorazowo w dacie poniesienia, podobnie jak dla celów bilansowych.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.