Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 6 (977) z dnia 20.02.2018
Nie trzeba zawiadamiać o prowadzeniu PKPiR i powierzeniu jej prowadzenia biuru rachunkowemu
Mocą ustawy nowelizującej z dnia 27 października 2017 r. (Dz. U. poz. 2175), z dniem 1 stycznia 2018 r. uchylono przepisy art. 24a ust. 3a-3b ustawy o PDOF, zobowiązujące podatników do zawiadamiania naczelnika urzędu skarbowego o:
1) prowadzeniu w roku podatkowym podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) - obowiązek składania ww. zawiadomienia mieli podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej i którzy w poprzednim roku podatkowym byli opodatkowani na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub prowadzili księgi rachunkowe,
2) powierzeniu prowadzenia tej księgi biuru rachunkowemu.
Jednocześnie jednak nie znowelizowano przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728). Z dotychczasowego i obecnego brzmienia § 8 ust. 1 pkt 1 oraz § 10 ust. 2-3 tego rozporządzenia wynika konieczność złożenia zawiadomienia w powyższych kwestiach. Ponieważ jednak zmiany w ustawie o PDOF miały na celu likwidację ww. obowiązku, to należało się spodziewać, że pomimo regulacji zawartych w ww. rozporządzeniu, organy podatkowe nie będą wymagały składania ww. zawiadomień.
Pisaliśmy o tym w dodatku nr 6 do Biuletynu Informacyjnego z 1.02.2018 r. na str. 16-17 |
W związku z powyższymi rozbieżnościami w przepisach, nasze Wydawnictwo wystąpiło do Ministerstwa Finansów z pytaniem, czy planowane są zmiany w ww. rozporządzeniu dostosowujące je do zmian, jakie zostały wprowadzone w ustawie o PDOF. W odpowiedzi, jaką otrzymaliśmy, MF wyjaśniło:
"(...) Wejście w życie (...) nowelizacji ustawy oznacza, że począwszy od 2018 roku już nie obowiązują wymienione wyżej obowiązki (dotyczące zawiadamiania o prowadzeniu PKPiR lub powierzenia jej prowadzenia biuru rachunkowemu - przyp. red.). Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (...) jest wyłącznie aktem wykonawczym do ustawy i nie może nakładać większych obowiązków niż wynikające z ustawy. Zatem na podatnikach, którzy na 2018 r. wybrali prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz na podstawie umowy powierzyli prowadzenie podatkowej księgi biuru rachunkowemu, nie ciąży obowiązek złożenia na piśmie zawiadomienia o tych zdarzeniach naczelnikowi urzędu skarbowego na podstawie rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (podkreśl. red.).
W Ministerstwie Finansów prowadzone są prace legislacyjne nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, które obowiązywać będzie z mocą od 1 stycznia 2018 r. (poz. 634 Wykazu prac legislacyjnych)."
www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|