rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (326) z dnia 20.07.2012

Sprawozdanie finansowe spółki z o.o. w upadłości likwidacyjnej

Spółka z o.o. znajduje się w upadłości likwidacyjnej. Syndyk nie posiada dokumentów finansowych tej spółki, a ich odzyskanie prawdopodobnie będzie niemożliwe. Istnieje jednak majątek w postaci budynku oraz środki pieniężne na rachunku bankowym, dodatkowo do syndyka zgłaszają się wierzyciele. Czy spółka z o.o. postawiona w stan upadłości sporządza sprawozdanie finansowe na dzień przed ogłoszeniem upadłości? Jeżeli tak, to w jaki sposób księgować poszczególne pozycje aktywów i pasywów?

Spółka z o.o. postawiona w stan upadłości sporządza sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający postawienie jej w stan upadłości, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od tego dnia.

Generalnie jednostka w upadłości ma obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający dzień postawienia jej w stan upadłości w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tego zdarzenia (art. 12 ust. 2 pkt 6 ustawy o rachunkowości) oraz ich otwarcia na dzień wszczęcia postępowania upadłościowego, co powinno nastąpić w ciągu 15 dni od tego zdarzenia (art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości). Zamknięcie ksiąg rachunkowych rodzi obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od tego dnia (art. 45 ust. 1 i 52 ust. 1 ustawy o rachunkowości).

Ponadto jednostki będące w upadłości - zgodnie z art. 26 ust. 4 i 1 ustawy o rachunkowości - na dzień poprzedzający ogłoszenie upadłości przeprowadzają inwentaryzację aktywów i pasywów.

Inwentaryzację przeprowadza się według zasad ogólnych, określonych w art. 26 ustawy o rachunkowości. Ustawa ta przypisuje określone metody inwentaryzacji do poszczególnych składników aktywów i pasywów. Metodami inwentaryzacji są:

1) spis z natury (obejmujący m.in. aktywa pieniężne, papiery wartościowe w postaci materialnej, rzeczowe składniki aktywów obrotowych, środki trwałe oraz nieruchomości zaliczane do inwestycji, jeżeli nie są inwentaryzowane metodą z pkt 3, a także maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie),

2) uzyskanie od kontrahentów potwierdzenia sald (obejmuje m.in. aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki, należności, w tym z tytułu udzielonych pożyczek, jeżeli nie są inwentaryzowane metodą z pkt 3),

3) weryfikacja poprzez porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami (dotycząca m.in. środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości, należności spornych i wątpliwych, należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych).

W przypadku ogłoszenia upadłości, a więc gdy założenie kontynuacji działalności spółki nie jest zasadne, w sprawozdaniu finansowym wykazuje się aktywa wycenione - zgodnie z art. 29 ustawy o rachunkowości - tj. po cenach sprzedaży netto możliwych do uzyskania, nie wyższych od cen ich nabycia lub kosztów wytworzenia, pomniejszonych o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. W takim przypadku jednostka jest również obowiązana utworzyć rezerwę na przewidywane dodatkowe koszty i straty spowodowane zaniechaniem lub utratą zdolności do kontynuowania działalności. Powyższa wycena i utworzenie rezerwy następują w szczególności w przeddzień postawienia jednostki w stan upadłości oraz na koniec każdego roku obrotowego przypadającego w trakcie postępowania upadłościowego. Różnica powstała w wyniku ww. wyceny oraz utworzenie rezerwy wpływają w tym przypadku na kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny (art. 29 ust. 2a ustawy o rachunkowości).

Jak wynika z pytania syndyk likwidowanej spółki z o.o. nie posiada żadnych dokumentów księgowych (przyjmujemy, że nie posiada również ksiąg rachunkowych), a więc sporządzenie sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający dzień postawienia spółki w stan upadłości likwidacyjnej jest utrudnione. W takim przypadku należy założyć księgi rachunkowe i wprowadzić do nich aktywa i pasywa ustalone w trakcie przeprowadzonej na dzień poprzedzający ogłoszenie upadłości inwentaryzacji (w tym zgłoszeń wierzycieli), jak również wysokość kapitału podstawowego z wypisu z KRS.

Powstała różnica bilansowa - naszym zdaniem - może być ujęta jako wynik finansowy.

Duże trudności może sprawić ustalenie wartości bilansowej nieruchomości (tj. wartości początkowej i dotychczas dokonanych odpisów amortyzacyjnych), chyba że została ona wniesiona do spółki jako aport, co oznacza, że jej wartość początkowa jest wykazana w umowie spółki, którą to należało dołączyć do zgłoszenia spółki do sądu rejestrowego. Należy bowiem pamiętać, że obecnie wartość początkowa i dotychczas dokonane od środków trwałych odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe nie mogą ulegać aktualizacji wyceny.

Następnie należy wycenić składniki aktywów zgodnie z art. 29 ustawy o rachunkowości oraz utworzyć rezerwę na przewidywane dodatkowe koszty i straty spowodowane zaniechaniem lub utratą zdolności do kontynuowania działalności. Różnicę powstałą z wyceny oraz rezerwy odnosi się na kapitał z aktualizacji wyceny (por. art. 29 ust. 2a ustawy o rachunkowości).

www.PoradnikKsiegowego.pl - Sprawozdanie finansowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
8
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.