Gazeta Podatkowa nr 85 (1230) z dnia 22.10.2015
Obowiązkowe ubezpieczenie biura rachunkowego
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nasza jednostka zamierza świadczyć usługi księgowe. Czy w związku z tym musimy zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej?
Z pytania nie wynika, w jakim zakresie jednostka zamierza świadczyć usługi księgowe. Jeżeli działalność ta będzie obejmowała tylko sporządzanie deklaracji podatkowych i prowadzenie ewidencji dla celów podatkowych, m.in.: podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów, ewidencji dla celów VAT, to wówczas jednostka nie będzie musiała zawierać umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, chociaż może zrobić to dobrowolnie.
Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością spoczywa na przedsiębiorcach, którzy usługowo prowadzą księgi rachunkowe. Wynika to z art. 76h ust. 1 ustawy o rachunkowości. Przepisy te nie mają zastosowania do będących przedsiębiorcami biegłych rewidentów oraz doradców podatkowych, jeżeli ubezpieczyli się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu tych zawodów w powyższym zakresie.
Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych w ramach działalności gospodarczej, zgodnie z art. 76a ust. 1 ustawy o rachunkowości, obejmuje:
- prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
- okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
- wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
- sporządzanie sprawozdań finansowych,
- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.
Trzeba mieć na uwadze, że działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg mogą wykonywać przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby, które mają pełną zdolność do czynności prawnych i nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa wskazane w art. 76a ust. 3 pkt 2 ustawy o rachunkowości.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, wynosi równowartość w złotych 10.000 euro. Wynika to z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1616). Kwotę tę przelicza się z zastosowaniem średniego kursu NBP ogłaszanego po raz pierwszy w roku, w którym zawarto umowę ubezpieczenia. Średni kurs NBP z 2.01.2015 r. wyniósł 4,3078 zł/euro. Zatem minimalna suma gwarancyjna dla umów zawieranych w 2015 r. w stosunku do jednego zdarzenia wynosi 43.078,00 zł, tj. 10.000 euro × 4,3078 zł/euro. Natomiast sumy gwarancyjne dla umów zawieranych w 2016 r. będą przeliczane z zastosowaniem średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP na dzień 4 stycznia 2016 r.
www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|