Gazeta Podatkowa nr 51 (1405) z dnia 26.06.2017
Przekazanie prowadzenia ksiąg do biura rachunkowego
Księgi rachunkowe naszej firmy będzie prowadzić biuro rachunkowe. Czy dokumenty powinni sprawdzać i opisywać nasi pracownicy, czy osoby prowadzące księgi w biurze? Co z aktualizacją polityki rachunkowości? Czy zadanie to można zlecić biuru rachunkowemu? (pytanie z dyskusji na www.forum.gofin.pl nr 1100376)
Przepisy bilansowe w art. 22 ust. 1 ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047 ze zm.) zobowiązują, aby dowody księgowe, na podstawie których dokonywane są zapisy w księgach, były:
a) rzetelne, tj. zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują,
b) kompletne, tj. zawierające co najmniej dane określone w art. 21 tej ustawy,
c) wolne od błędów rachunkowych.
Aby dowody księgowe mogły spełniać te warunki, dokonuje się ich kontroli merytorycznej, formalnej i rachunkowej (patrz ramka). Fakt przeprowadzenia kontroli dokumentu powinien być potwierdzony podpisami osób do tego upoważnionych oraz datą dokonanej kontroli. Ponadto na okoliczność sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach zamieszcza się na nim stosowną adnotację (por. art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy).
Gdy jednostka przekaże prowadzenie ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu, kwestie związane z kontrolą dowodów księgowych należy zamieścić w umowie o usługowe prowadzenie ksiąg. W umowie tej najczęściej strony uzgadniają, że kontrola merytoryczna jest przeprowadzana przez samą jednostkę (tj. klienta biura rachunkowego), natomiast kontroli formalnej i rachunkowej dokonują wyznaczeni pracownicy biura. Wynika to z faktu, że do wykonania kontroli merytorycznej niezbędna jest wiedza najczęściej wykraczająca poza informacje posiadane przez pracowników biura rachunkowego. Z tego względu przeprowadzić powinien ją klient - tj. kierownictwo jednostki lub upoważniona przez nie osoba - przed przekazaniem dokumentów do biura.
Z kolei kontroli formalnej i rachunkowej mogą dokonywać pracownicy biura rachunkowego. Jest to bowiem weryfikacja dokumentów z czysto technicznego punktu widzenia, czyli czy zostały one wystawione poprawnie arytmetycznie i zawierają niezbędne dane określone w art. 21 ust. 1 ustawy. W zawartej z biurem rachunkowym umowie można także postanowić, że kontrole te są przeprowadzane przez pracowników jednostki (tj. klienta biura).
Jeśli chodzi natomiast o politykę rachunkowości, to z art. 10 ust. 2 ustawy wynika, iż ustala ją w formie pisemnej i aktualizuje kierownik jednostki. Czynność ta może zostać w ramach zawartej umowy zlecona biuru rachunkowemu, jednak biuro będzie musiało opracowaną politykę oraz każdą jej aktualizację przekazać kierownikowi jednostki do zatwierdzenia (podpisu).
Na czym polega kontrola dowodów księgowych?
|
www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|