Gazeta Podatkowa nr 11 (1468) z dnia 5.02.2018
Polisa ubezpieczeniowa dowodem księgowym
Posiadam w swojej firmie wiele polis ubezpieczeniowych. Czy mogą one stanowić dowody księgowe? Czy mogę skorzystać z uproszczenia i wydatki dotyczące polis obejmujących 12 miesięcy ująć w kosztach w dacie ich poniesienia?
Jeżeli dokument polisy ubezpieczeniowej spełnia wymogi dokumentu księgowego określone w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości, to może być uznany za dowód księgowy. W myśl tego przepisu, dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:
- określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,
- określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,
- opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych,
- datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu,
- podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów,
- stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.
Jeżeli na polisie będzie znajdowała się informacja o jej sprawdzeniu i zakwalifikowaniu do ujęcia w księgach przez osobę do tego uprawnioną oraz będzie ona zawierała wyżej wskazane wymogi, to może być uznana za dowód księgowy.
Warto pamiętać, że na mocy art. 20 ust. 3 ustawy o rachunkowości podstawą zapisów księgowych mogą być również sporządzane przez jednostkę dowody księgowe:
- zbiorcze (zawierające łączne zapisy zbioru dowodów źródłowych, które muszą być w dowodzie źródłowym wymienione pojedynczo),
- korygujące poprzednie zapisy,
- zastępcze (wystawione do czasu otrzymania dokumentu źródłowego),
- rozliczeniowe (ujmujące dokonane zapisy według nowych kryteriów).
Co do zasady, Czytelnicy powinni wydatek na polisę ubezpieczeniową rozliczyć za pośrednictwem konta 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów", odnosząc w koszty co miesiąc 1/12 kwoty (art. 39 ustawy o rachunkowości). Jeśli jednak jednostka uzna, że koszt polisy jest nieistotny, to może ująć go jednorazowo w kosztach. Z art. 4 ust. 4 ustawy wynika bowiem, że jednostka może w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej jednostki oraz wynik finansowy.
Jeżeli wydatki poniesione na polisę dotyczyłyby dwóch lat obrotowych, a jednostka stosowałaby takie uproszczenie, to wydatek ten w części dotyczącej danego roku powinien zostać odniesiony w koszty tego roku, a w pozostałej części, związanej z następnym rokiem - jednorazowo w styczniu następnego roku. Należy pamiętać, że uproszczenie to można stosować, o ile przewidują je zasady (polityka) rachunkowości.
W księgach rachunkowych koszty ubezpieczenia zasadniczo stanowią koszty podstawowej działalności operacyjnej, które ujmowane są na koncie 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Pozostałe koszty) lub odpowiednim koncie zespołu 5.
www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|