rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 11 (371) z dnia 1.06.2014

Dopłaty do wypoczynku dzieci pracowników zorganizowanego w formie "zielonej szkoły"

1. Możliwość dofinansowania wyjazdu na "zieloną szkołę" ze środków ZFŚS
Wyjazdy dzieci osób uprawnionych do świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS), organizowane w ramach tzw. "zielonej szkoły", choć nie są tradycyjnie rozumianą formą wypoczynku dzieci w wieku szkolnym, można zakwalifikować do różnych form wypoczynku, o których mowa w ustawie o ZFŚS.

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przeznaczony jest na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z tego funduszu, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego. Zasady korzystania z ZFŚS reguluje ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592 ze zm.), zwana ustawą o ZFŚS.

W świetle art. 2 pkt 1 ww. ustawy, działalność socjalna obejmuje między innymi usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku. Osobami uprawnionymi do korzystania z ZFŚS są pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści (tj. byli pracownicy i ich rodziny) oraz inne osoby, którym przyznano w regulaminie prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z tego funduszu. Przy czym przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z ZFŚS zależy od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego funduszu.

Do różnych form wypoczynku zalicza się na ogół wyjazdy urlopowe pracowników czy tzw. "wczasy pod gruszą", a w odniesieniu do dzieci pracowników i innych osób uprawnionych, przez wypoczynek w większości przypadków rozumie się wyjazdy zorganizowane w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk. Do jednej z form wypoczynku dzieci, o których mowa art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS, można zakwalifikować także wyjazdy organizowane w ramach tzw. "zielonej szkoły". Faktem jest, że takie wyjazdy są organizowane w sposób nieco odmienny niż klasyczne kolonie czy wyjazdy turystyczne. Wypoczynek i rekreacja są w nich połączone z nauką, jednak nie odbiera to im charakteru wypoczynkowego i mogą zostać sfinansowane z ZFŚS.

Możliwość i warunki dofinansowania różnych form wypoczynku dzieci, w tym wyjazdów na "zieloną szkołę", powinien określać regulamin ZFŚS. Poniesienie wydatków związanych z wypoczynkiem dziecka powinno być ponadto potwierdzone stosownym dokumentem (fakturą, rachunkiem, dowodem wpłaty itp.).


2. Opodatkowanie i oskładkowanie dofinansowania udziału dziecka pracownika w "zielonej szkole"

Jeżeli wyjazd na "zieloną szkołę" zostanie zorganizowany przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, np. przez biuro turystyczne lub szkołę, na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. nr 12, poz. 67 ze zm.) – to dopłata pracodawcy do udziału dziecka pracownika (które nie ukończyło 18 roku życia) w takiej formie wypoczynku oraz do przejazdów związanych z tym wypoczynkiem będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 78 updof. W takim przypadku dopłata:

  • ze środków ZFŚS, funduszu socjalnego oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra będzie wolna od podatku dochodowego niezależnie od jej wysokości,
     
  • z innych źródeł, np. ze środków obrotowych pracodawcy, będzie wolna od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł – z uwzględnieniem innych dopłat, które pracownik otrzymał od początku roku do wypoczynku dziecka zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie (np. do kolonii lub obozu).

Należy jednak zauważyć, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 78 updof nie rozstrzyga, na który moment trzeba ustalać wiek dziecka korzystającego z wypoczynku, by zwolnienie to miało zastosowanie. Pomocna w tym zakresie może być wydana przez Ministra Finansów interpretacja indywidualna z 4 grudnia 2013 r., nr DD3/033/272/MCA/13/RD-125985/13. Minister Finansów uznał w niej, że: "(…) dopłaty do wypoczynku sfinansowane ze środków funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych bądź zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra, a także przejazdy związane z tym wypoczynkiem, korzystają w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: dopłaty dotyczą wypoczynku lub przejazdów dzieci i młodzieży do lat 18 (1), organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie (2), wypoczynek ma formę wczasów, kolonii, obozu, zimowiska, w tym również połączonych z nauką, lub związany jest z pobytem na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych (3).

Odnosząc się do pierwszego z wyżej wymienionych warunków należy zauważyć, iż jest on spełniony w sytuacji, gdy w którymkolwiek momencie trwania wczasów, kolonii, obozu, zimowiska lub pobytu w placówkach leczniczo-sanitarnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych, bądź w trakcie przejazdów związanych z tym wypoczynkiem lub pobytem, ich uczestnikiem jest osoba małoletnia. Za powyższym twierdzeniem przemawia użyty przez ustawodawcę ciąg wyrazów: dopłaty do (…) wypoczynku (…) oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu dzieci i młodzieży do lat 18. W konsekwencji, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotny jest wiek dziecka w trakcie pobytu na wczasach, kolonii, zimowisku, obozie lub leczeniu w placówkach wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof, a nie wiek dziecka w momencie otrzymania dopłaty. Jednocześnie należy zauważyć, iż przepisy ustawy o pdof nie zawierają regulacji, która zobowiązywałaby do podziału otrzymanej kwoty dopłaty proporcjonalnie do liczby dni przypadających na wypoczynek małoletniego dziecka, które podczas spędzania czasu na odpoczynku uzyskało pełnoletniość. Z tych też względów przyjąć należy, iż warunek wieku jest spełniony, jeżeli w którymkolwiek momencie trwania wypoczynku, pobytu lub przejazdów (a nie przez cały jego okres), dziecko nie miało ukończonych 18 lat (…)".


Interpretacja indywidualna Ministra Finansów stanowi, że przy ustalaniu wieku dziecka dla potrzeb skorzystania ze zwolnienia od podatku istotne jest, by chociaż przez jeden dzień korzystania z wypoczynku dziecko było niepełnoletnie.

Jeśli natomiast chodzi o składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, to dofinansowanie wypoczynku ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach ZFŚS nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. Wynika to z § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 ze zm.) oraz z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.).

Natomiast od wartości dofinansowania udzielonego ze środków obrotowych pracodawca nalicza pracownikom zarówno składki na ubezpieczenia społeczne, jak i składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Świadczenia dla pracowników sfinansowane ze środków obrotowych firmy nie zostały bowiem wyłączone z podstawy wymiaru składek.

Jednocześnie – z uwagi na fakt, iż dopłata do wypoczynku dziecka pracownika finansowana ze środków obrotowych jest oskładkowana i może być zwolniona z opodatkowania (jeśli spełnione są warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b updof) – przy ustalaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych pracodawca powinien pamiętać, że:

  • nie podlegają odliczeniu od dochodu składki na ubezpieczenia społeczne potrącone przez pracodawcę ze środków pracownika, których podstawę stanowi przychód zwolniony od podatku na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (por. art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b updof),
     
  • podatek nie podlega obniżeniu o kwotę pobranej przez pracodawcę składki na ubezpieczenie zdrowotne obliczonej od podstawy, którą stanowi przychód zwolniony od podatku na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (por. art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b updof).


3. Ewidencja księgowa dopłat do wypoczynku dzieci pracowników zorganizowanego w formie "zielonej szkoły"

Ewidencja księgowa dopłat do wypoczynku dzieci pracowników zorganizowanego w formie "zielonej szkoły" zależy od tego czy dofinansowanie to zostało wypłacone ze środków ZFŚS, czy ze środków obrotowych pracodawcy.

3.1. Dopłata do "zielonej szkoły" ze środków ZFŚS

W przypadku dofinansowania wypoczynku małoletnich dzieci pracowników (w tym zorganizowanych w formie "zielonej szkoły") ze środków ZFŚS jego ewidencja przebiega za pośrednictwem konta 85-0 "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych". Udzielenie i wypłatę takiego dofinansowania można zaksięgować zapisem:

1) przyznanie dofinansowania przez pracodawcę:
Wn konto 85-0 "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych",
Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
2) wypłata świadczenia:
Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący",
3) refundacja środków z rachunku ZFŚS:
Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",
Ma konto 13-5/0 "Rachunek wyodrębnionych środków pieniężnych ZFŚS".

Przykład

I. Założenia:

1. Pracownik przedłożył pracodawcy rachunek za pobyt swojego 10-letniego dziecka na "zielonej szkole" na kwotę: 550 zł. Wyjazd zorganizowany został przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie. Pracownikowi przysługuje dofinansowanie z ZFŚS w wysokości 50% wartości poniesionych na ten wyjazd kosztów, tj. kwota: 550 zł × 50% = 275 zł.

2. Dofinansowanie wypoczynku w formie "zielonej szkoły" małoletnich dzieci ze środków ZFŚS nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz składkom na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, dlatego też pracodawca wypłacił pracownikowi całą kwotę dofinansowania, czyli: 275 zł.

3. Jednostka dokonała przelewu na konto pracownika z bieżącego rachunku firmowego, a następnie refundacji tej kwoty z rachunku bankowego ZFŚS.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK – przyznanie dofinansowania pracownikowi 275 zł 85-0 23-4
2. WB – przelew dofinansowania na rachunek pracownika 275 zł 23-4 13-0
3. WB – refundacja środków pieniężnych z rachunku ZFŚS 275 zł 13-0 13-5/0

III. Księgowania:

Dopłata do

3.2. Dopłata do "zielonej szkoły" ze środków obrotowych jednostki

Dofinansowanie wypoczynku dzieci pracowników w formie "zielonej szkoły" ze środków obrotowych jednostki ujmuje się w księgach rachunkowych w ciężar kosztów działalności operacyjnej na kontach zespołu 4 i (lub) 5. Przy czym, w związku z tym, iż dofinansowanie wypoczynku ma charakter świadczenia na rzecz pracowników, ujmuje się je na koncie 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia" lub na odpowiednim koncie zespołu 5, w zależności od przyjętych przez jednostkę zasad ewidencji kosztów. Ewidencja dopłat do wypoczynku dzieci pracowników zorganizowanego w formie "zielonej szkoły" może wówczas przebiegać następująco:

1) przyznanie dofinansowania przez pracodawcę:
Wn konto 40-5 "Ubezpieczenia społecznie i inne świadczenia"
lub odpowiednie konto zespołu 5,
Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
2) potrącenie składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie
zdrowotne obciążających pracownika:
Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne",
3) potrącenie podatku dochodowego od osób fizycznych
(od kwoty dofinansowania ponad limit wynoszący 760 zł):
Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne",
4) wypłata dofinansowania po potrąceniu składek na ubezpieczenia
społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczki na podatek dochodowy:
Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący" lub 10 "Kasa".

Z reguły jednostki wypłacają dofinansowanie w pełnej wysokości, tj. bez potrąceń, czyli w kwocie brutto, a następnie doliczają dofinansowanie do wynagrodzenia zasadniczego i wtedy potrącają składki i podatek dochodowy wspólnie z wynagrodzeniem wypłacanym w miesiącu wypłaty dofinansowania.

Przykład

I. Założenia:

1. Pracodawca nie tworzy ZFŚS, ale dofinansowuje ze środków obrotowych zorganizowany wypoczynek w formie "zielonych szkół" dla dzieci swoich pracowników, które nie ukończyły 18 roku życia, do wysokości: 760 zł rocznie.

2. Jednemu z pracowników spółka wypłaciła ze środków obrotowych dofinansowanie do "zielonej szkoły" jego dziecka w wysokości: 500 zł. Wyjazd zorganizowany został przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie.

3. Wypłacone dofinansowanie jest zwolnione z podatku dochodowego, ale podlega składkom ZUS. Składki od wypłaconego dofinansowania zostały naliczone wraz ze składkami z tytułu wynagrodzenia za pracę wypłaconego w tym samym miesiącu.

4. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów tylko w układzie rodzajowym.

5. Obciążenia składkowo-podatkowe pracownika "X" w danym miesiącu prezentowały się następująco:

Wiersz Wyszczególnienie Kwota w złotych
1. Wynagrodzenie za pracę 2.450,00
2. Dofinansowanie wyjazdu ze środków obrotowych 500,00
3. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne: wiersz 1 + wiersz 2 = 2.950,00
4. Składki na ubezpieczenia społeczne do pobrania ze środków pracownika: wiersz 3 × 13,71% = 404,45
5. Składki na ubezpieczenia społeczne do odliczenia od dochodu: wiersz 1 × 13,71% = 335,90
6. Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne: wiersz 3 – wiersz 4 = 2.545,55
7. Składka na ubezpieczenie zdrowotne do pobrania: wiersz 6 × 9% = 229,10
8. Składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od podatku: (wiersz 1 – wiersz 5) × 7,75% = 163,84
9. Koszty uzyskania przychodu 111,25
10. Podstawa obliczenia zaliczki na podatek, po zaokrągleniu: wiersz 1 – (wiersz 9 + wiersz 5) = 2.003,00
11. Zaliczka na podatek: (wiersz 10 × 18%) – 46,33 zł = 314,21
12. Zaliczka na podatek do pobrania, po zaokrągleniu: wiersz 11 – wiersz 8 = 150,00
13. Do wypłaty: wiersz 1 – (wiersz 4 + wiersz 7 + wiersz 12) = 1.666,45
14. Składki ZUS pokrywane przez pracodawcę (podstawa: 2.950 zł):
a) składki rentowa i emerytalna: 2.950 zł × 16,26% = 479,67
b) składka wypadkowa, np. 2%: 2.950 zł × 2% = 59,00
c) składka na FP i FGŚP: 2.950 zł × 2,55% = 75,23

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK – przyznanie dofinansowania do "zielonej szkoły" dziecka pracownika ze środków obrotowych pracodawcy 500,00 zł 40-5 23-4
2. WB – wypłata dofinansowania 500,00 zł 23-4 13-0
3. LP – lista płac:
a) wynagrodzenie brutto 2.450,00 zł 40-4 23-0
b) zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych 150,00 zł 23-0 22
c) składki ZUS: 404,45 zł + 229,10 zł = 633,55 zł 23-0 22
4. WB – wypłata wynagrodzenia 1.666,45 zł 23-0 13-0
5. PK – składki stanowiące koszt pracodawcy: 479,67 zł + 59,00 zł + 75,23 zł = 613,90 zł 40-5 22

III. Księgowania:

Dopłata do

www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.