rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 18 (845) z dnia 20.06.2014

Czy po wejściu w życie II transzy ustawy deregulacyjnej będzie można nadal starać się o certyfikat księgowy?

W Dzienniku Ustaw z 10 czerwca 2014 r., pod poz. 768, opublikowano ustawę z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (ustawa deregulacyjna II transza). Ustawa ta wejdzie w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia (z pewnymi wyjątkami).

Jest to kolejna transza deregulacyjna, której celem jest wprowadzenie ułatwień w dostępie do niektórych zawodów regulowanych, w tym zawodów finansowych. Całkowitą deregulacją objęte zostało usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, co oznacza zaprzestanie wydawania przez Ministra Finansów certyfikatów księgowych.

Mając jednak na względzie dość dużą grupę osób, która podjęła naukę w szkołach wyższych na kierunku rachunkowość bądź jest w trakcie procedury egzaminacyjnej w celu uzyskania certyfikatu, w przepisach przejściowych art. 23 ustawy deregulacyjnej przewidziano możliwość wydawania certyfikatu księgowego na dotychczasowych zasadach - dla tych, którzy złożą odpowiedni wniosek.

Jeżeli wniosek o wydanie certyfikatu księgowego lub o zakwalifikowanie do egzaminu zostanie złożony jeszcze przed dniem wejścia w życie ustawy deregulacyjnej, która przewiduje zniesienie certyfikatu księgowego, wówczas będzie on musiał być rozpatrzony zgodnie z dotychczasowymi wymogami. Certyfikaty będą więc najprawdopodobniej wydawane jeszcze przez pewien czas.

Warto podkreślić, że certyfikat księgowy, oprócz umożliwienia prowadzenia biura rachunkowego, cieszy się dużym zainteresowaniem pracodawców. Jest on także dokumentem poświadczającym kwalifikacje w postępowaniu na biegłych rewidentów, dyplomowanych księgowych czy też uprawnia do ubiegania się o stanowisko głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych.


Uzyskanie certyfikatu księgowego bez egzaminu

Aby otrzymać certyfikat księgowy bez egzaminu, na dotychczasowych zasadach należy przed dniem wejścia w życie ustawy deregulacyjnej złożyć stosowny wniosek o jego wydanie. Wymagana zatem będzie trzyletnia praktyka w księgowości oraz wykształcenie magisterskie o kierunku rachunkowość lub inne magisterskie uzupełnione studiami podyplomowymi z zakresu rachunkowości.

W postępowaniu o wydanie certyfikatu księgowego mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, w tym art. 98 § 1 - przewidujący możliwość zawieszenia postępowania na wniosek strony - z czego mogą skorzystać osoby, znajdujące się "na ostatniej prostej" do spełnienia wymogów nałożonych ustawą.


Uzyskanie certyfikatu księgowego po zdaniu egzaminu

Osoby zainteresowane przystąpieniem do egzaminu powinny przed dniem wejścia w życie ustawy deregulacyjnej złożyć wniosek o zakwalifikowanie do egzaminu. Wszystkie osoby, które złożą stosowny wniosek oraz dokonają opłaty egzaminacyjnej, zostaną do egzaminu zakwalifikowane, gdyż dotychczasowy minimalny i maksymalny wymóg liczby osób zakwalifikowanych do egzaminu w stosunku do tego ostatniego egzaminu został zniesiony.

Po zdaniu egzaminu w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania stosownego zaświadczenia potwierdzającego jego zdanie będzie można wystąpić z wnioskiem o wydanie certyfikatu księgowego. Certyfikat wydany zostanie po spełnieniu wymogów określonych obecnie w ustawie o rachunkowości, czyli dwuletniej praktyki w księgowości oraz niekaralności i pełnej zdolności do czynności prawnych.

W przypadku niezaliczenia egzaminu, uczestnik będzie miał prawo wniesienia pisemnego odwołania od wyników egzaminu w terminie 21 dni od dnia ich ogłoszenia do Komisji Egzaminacyjnej. Natomiast Komisja będzie miała 30 dni na jego rozpatrzenie i jeśli uzna odwołanie, to w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania pozytywnego rozstrzygnięcia, odwołujący będzie miał czas na złożenie wniosku o wydanie certyfikatu księgowego.

Zwrot wniesionej opłaty egzaminacyjnej będzie przysługiwał osobom, które z ważnych przyczyn losowych nie przystąpią do tego egzaminu. I podobnie, jak ma to miejsce w obecnie obowiązujących regulacjach, niezbędne będzie udokumentowanie faktu niemożności przystąpienia do egzaminu w terminie 7 dniu od dnia egzaminu.

Ustawodawca nie zapomniał również o grupie osób, które zdały egzamin, otrzymały zaświadczenie potwierdzające uzyskanie wyniku pozytywnego, ale nie złożyły wniosku o certyfikat księgowy, gdyż np. nie posiadały odpowiedniej praktyki w księgowości. W takim przypadku czas na wystąpienie z wnioskiem o wydanie certyfikatu to 3 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy.


Kto będzie mógł prowadzić biuro rachunkowe po zmianach?

W świetle nowych regulacji, przedsiębiorcy będą mogli prowadzić działalność w dowolnej formie organizacyjno-prawnej pod warunkiem, że będą posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, a świadczone usługi będą wykonywane przez osoby posiadające pełną zdolność do czynności prawnych oraz niekarane za przestępstwa gospodarcze lub związane z księgowością czy podatkami.

Uwolnieniu ulega również część czynności doradztwa podatkowego, takich jak prowadzenie ksiąg podatkowych oraz sporządzanie deklaracji podatkowych. Oprócz doradców podatkowych, radców prawnych, adwokatów i biegłych rewidentów czynności te będą mogły wykonywać osoby i podmioty nieposiadające powyższych kwalifikacji zawodowych.

W odróżnieniu od prowadzenia ksiąg rachunkowych od tych czynności biura rachunkowe nie będą musiały dodatkowo się ubezpieczać. Ubezpieczeniem OC od prowadzenia ksiąg podatkowych i sporządzania deklaracji podatkowych będą nadal objęci doradcy podatkowi.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.