Gazeta Podatkowa nr 62 (1103) z dnia 4.08.2014
Zasady poprawiania błędnych zapisów
Ustawodawca w ustawie o rachunkowości zobowiązał jednostki do prowadzenia ksiąg rachunkowych rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco. Księgi te uznaje się za prowadzone bezbłędnie, jeżeli wprowadzono do nich kompletnie i poprawnie wszystkie zakwalifikowane do zaksięgowania w danym miesiącu dowody księgowe, a także gdy zapewniono ciągłość zapisów oraz bezbłędność działania stosowanych procedur obliczeniowych. Jeśli w dokonanych zapisach księgowych zostanie wykryty błąd, należy go prawidłowo skorygować.
W księgach rachunkowych zapisy dokonywane są w oparciu o dowody księgowe. Minimalne wymogi, jakie muszą spełniać te dowody, zostały określone w art. 22 ustawy o rachunkowości. Z tego przepisu wynika, że dowody księgowe powinny być rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne, zawierające co najmniej dane określone w art. 21 ustawy o rachunkowości, oraz wolne od błędów rachunkowych. Niedopuszczalne jest dokonywanie w dowodach księgowych wymazywania i przeróbek.
Zapisy księgowe muszą być dokonane w sposób trwały. Nie wolno pozostawiać wolnych miejsc na późniejsze dopiski lub zmiany. Jeśli księgi rachunkowe prowadzone są przy użyciu komputera, niezbędne jest stosowanie właściwych procedur i środków chroniących przed zniszczeniem danych i ich modyfikacją.
Najczęściej popełniane błędy
Każdy dowód księgowy po zakwalifikowaniu go do ujęcia w księgach rachunkowych podlega dekretacji. Polega ona na wskazaniu miejsca ujęcia go w ewidencji księgowej. Na dowodzie umieszcza się tzw. dekret z następującymi informacjami:
- datą przeprowadzenia dekretacji,
- wskazaniem numerów kont i stron tych kont (Wn lub Ma), na których należy księgować odpowiednie kwoty,
- podpisem osoby upoważnionej do dekretacji dokumentu.
Kolejnym krokiem jest wprowadzenie dowodu księgowego do ksiąg rachunkowych zgodnie z utworzonym dekretem. Właśnie podczas dokonywania tych zapisów mogą zostać popełnione pomyłki. Mogą one wynikać zarówno z błędnego odczytania dekretu lub kwoty operacji gospodarczej, jak i z nieprawidłowo dokonanego dekretu. W szczególności zdarzają się błędy polegające na:
- zaksięgowaniu prawidłowej kwoty na niewłaściwych kontach (lub koncie),
- zaksięgowaniu nieprawidłowej kwoty na właściwych kontach,
- zaksięgowaniu nieprawidłowej kwoty na niewłaściwych kontach (lub koncie),
- zaksięgowaniu operacji na właściwych kontach, lecz po niewłaściwej stronie kont,
- dwukrotnym ujęciu tej samej operacji gospodarczej,
- pominięciu danej operacji w trakcie księgowania.
Korekta błędnych zapisów
Stwierdzone w zapisach księgowych błędy księgowe koryguje się zgodnie z zasadami określonymi w art. 25 ustawy o rachunkowości. Na mocy tego przepisu błędy w zapisach poprawia się:
1) przez skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty; poprawki takie muszą być dokonane jednocześnie we wszystkich księgach rachunkowych i nie mogą nastąpić po zamknięciu miesiąca, lub
2) przez wprowadzenie do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów, dokonywane tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi.
Trzeba podkreślić, że pierwszy sposób dokonywania poprawek w zapisach księgowych możliwy jest wyłącznie przy ręcznym prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Z kolei gdy księgi rachunkowe prowadzone są przy użyciu komputera, a także w razie ujawnienia błędów po zamknięciu miesiąca, dozwolone są tylko korekty polegające na wprowadzeniu do ksiąg dowodu korygującego błędne zapisy. W tym przypadku korekta dokonywana jest na podstawie dowodu PK - Polecenie księgowania, który powinien spełniać warunki określone dla dowodów księgowych w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości. W dowodzie tym dodatkowo wyszczególnia się dane księgowe zapisane błędnie oraz dane poprawne.
Storno czerwone lub czarne
Zapisy korygujące popełnione błędy w księgach rachunkowych prowadzonych komputerowo oraz po zamknięciu miesiąca dokonywane są za pomocą księgowania zwanego stornem. Wyróżnia się dwa rodzaje storna:
- storno czerwone, gdzie korekta przeprowadzana jest tylko zapisami ujemnymi,
- storno czarne, w którym korekty dokonuje się tylko zapisami dodatnimi.
Storno czerwone polega na dokonaniu zapisu korygującego za pomocą liczb ujemnych na tych samych kontach i po tych samych stronach, na których nastąpiło błędne księgowanie. Dzięki temu rodzajowi korekty zarówno salda, jak i obroty na kontach, na których wcześniej dokonano zapisu błędnego, są prawidłowe (przykład 1). Storno to eliminuje bowiem z obrotów konta (kont) kwoty błędnie zaksięgowane, co skutkuje zachowaniem czystości obrotów. Warto je stosować w szczególności do korekty błędnych zapisów na kontach wynikowych.
Przy stornie czarnym korekta polega na dokonaniu zapisu korygującego na tych samych kontach, na których nastąpiło błędne księgowanie, lecz po przeciwnych stronach tych kont. Przy tej technice korekty saldo na koncie będzie prawidłowe, lecz - co jest wadą storna czarnego - obroty na kontach będą zawyżone (zniekształcone). Nie powinno się więc tego rodzaju storna stosować dla kont, których obroty są brane pod uwagę przy obliczaniu wskaźników lub są wykazywane w sprawozdaniach czy deklaracjach sporządzanych przez jednostkę. Aby zachować czystość obrotów na kontach, wskazane jest w tym przypadku wprowadzenie tzw. zapisu technicznego (przykład 2). Szczególnie istotne jest to na kontach wynikowych, tj. kontach służących do ewidencji przychodów i kosztów.
Warto dodać, że jeśli operacja gospodarcza została zaksięgowana na właściwych kontach i po właściwych stronach, lecz w błędnej kwocie, wówczas korektę można przeprowadzić za pomocą tzw. storna częściowego. Storno to pozwala skorygować kwoty na koncie do właściwej wysokości, poprzez wyksięgowanie lub doksięgowanie różnicy pomiędzy kwotą właściwą i kwotą błędną. Zapisów można dokonać zarówno stornem częściowym czerwonym (przykład 3), jak i stornem częściowym czarnym (przykład 4).
Przykład 1 Założenia
Dekretacja
Księgowania Przykład 2 Założenia
Dekretacja
Księgowania Przykład 3 Założenia
Dekretacja
Księgowania Przykład 4 Założenia Dane takie jak w przykładzie 3, z tym że jednostka skorygowała błąd za pomocą storna częściowego czarnego, stosując jednocześnie zapis techniczny na koncie 55. Dekretacja
Księgowania |
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.)
www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|