Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 12 (983) z dnia 20.04.2018
Czy remont środka trwałego należy rozliczać za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych czynnych?
Jak rozliczyć przeprowadzony w kwietniu 2018 r. remont budynku polegający na wymianie drzwi, podłóg, instalacji elektrycznej, sanitariatów czy malowaniu ścian? Czy koszt taki będzie można rozliczać poprzez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów od maja 2018 r. do końca kwietnia 2019 r.? Ewidencję kosztów prowadzimy na kontach zespołu 4 i 5.
Koszty remontu, co do zasady, podlegają odniesieniu bezpośrednio w koszty okresu, w którym je poniesiono. W przypadku remontów okresowych (kapitalnych) jednostka może przyjąć zasadę polegającą na rozliczaniu takich kosztów poprzez rozliczenia międzyokresowe. Okres dokonywania takich rozliczeń powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności. |
Koszty remontu a rozliczenia międzyokresowe kosztów
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych.
Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności (o której jest mowa w art. 7 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).
Ponadto w pkt 6.3.30 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 4 "Utrata wartości aktywów" (Dz. Urz. Min. Fin. z 2012 r. poz. 15) wskazano, że jednostki w ramach weryfikacji ustalają, czy wykazanie w księgach rachunkowych krótko- i długoterminowych nakładów przyszłych okresów (takich jak np.: opłacone z góry: czynsze, opłaty z tytułu leasingu operacyjnego, ubezpieczenia, prenumeraty, remonty kapitalne, pierwsze wyposażenie itp.) w kwocie nierozliczonej na dzień bilansowy jest zasadne, czy też kwota tego rozliczenia, przypadająca na kolejny okres sprawozdawczy, powinna być zmniejszona z powodu utraty przyszłych korzyści ekonomicznych przynoszonych przez dany nakład. Jeżeli stwierdza się, że korzyści ekonomiczne będą mniejsze, to wynikająca z ksiąg rachunkowych wartość takiego międzyokresowego rozliczenia wymaga zmniejszenia. Wysokość odpisu aktualizującego ustala się na podstawie profesjonalnego osądu związku, jaki zachodzi między danym tytułem rozliczeń międzyokresowych a planowanymi działaniami jednostki. Odpisy aktualizujące wycenę rozliczeń międzyokresowych zwiększają odpowiednio pozostałe koszty operacyjne.
Krajowe Standardy Rachunkowości, w tym KSR nr 4, dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl w dziale Rachunkowość |
Z przytoczonych regulacji wynika, że nakłady w postaci remontów kapitalnych, jako dotyczące przyszłych okresów sprawozdawczych, mogą być rozliczane za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów. Celem takiego rozliczenia jest zapewnienie równomiernego obciążenia wyniku finansowego, w poszczególnych okresach sprawozdawczych, czyli kosztami przypadającymi na dany okres sprawozdawczy.
W przypadku planowych remontów kapitalnych najbardziej właściwym okresem rozliczania takich kosztów wydaje się być okres obejmujący lata obrotowe, jakie upłyną do kolejnego planowego remontu. Oczywiście w ramach przyjętej polityki rachunkowości okres ten może być odpowiednio skrócony, np. wskutek istotności rozliczanego kosztu.
Co więcej, biorąc pod uwagę istotność poniesionego kosztu, jednostka może również odstąpić całkowicie od rozliczania takiego wydatku za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów. Zauważyć należy, że koszty remontów bieżących mających na celu przywrócenie sprawności środka trwałego, co do zasady, nie podlegają rozliczeniu w czasie, a poniesione koszty obciążają wynik okresu, w którym je poniesiono.
Sposób rozliczania kosztów remontu powinien zostać określony przez kierownika jednostki w przyjętych do stosowania zasadach (polityce) rachunkowości (por. art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości). |
Rozliczenie kosztów w czasie - ujecie w księgach rachunkowych
Koszty podlegające rozliczeniu w czasie związane z działalnością operacyjną jednostki rozlicza się za pośrednictwem konta 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Wartości ujęte na tym koncie podlegają stopniowo rozliczeniu (w kolejnych okresach sprawozdawczych) na odpowiednie koszty działalności operacyjnej.
Ewidencja dotycząca rozliczeń w jednostkach grupujących koszty na kontach zespołu 4 i 5 może przebiegać następująco:
I sposób - polega na wstępnym ujmowaniu kosztów zakwalifikowanych do czynnych rozliczeń międzyokresowych (wynikających z dowodów źródłowych) na kontach kosztów rodzajowych, a następnie przeniesieniu ich za pośrednictwem konta 49 "Rozliczenie kosztów" na konto 64-0. |
W księgach rachunkowych występują wówczas następujące zapisy: |
a) zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów rodzajowych, zapisem: |
- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów", - Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami", konto 24 "Pozostałe rozrachunki" lub konto 30 "Rozliczenie zakupu"; |
b) przeniesienie kosztu do rozliczenia w czasie: |
- Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów", - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów"; |
c) zarachowanie kosztu do okresu, którego dotyczy: |
- Wn konto zespołu 5, - Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów"; |
II sposób - polegający na ujmowaniu bezpośrednio z dokumentów źródłowych poniesionych kosztów na koncie 64-0, tj. z pominięciem wstępnego ich ujęcia na koncie 40. |
W takim przypadku zapisy w księgach rachunkowych przebiegać będą następująco: |
a) koszt wynikający z dowodów źródłowych: |
- Wn konto 64-0, - Ma konto 21, konto 24 lub konto 30; |
b) zarachowanie kosztu do okresu, którego dotyczy: |
- Wn konto 40, - Ma konto 64-0 |
oraz równolegle: |
- Wn konto zespołu 5, - Ma konto 49. |
Przykład
Jednostka przeprowadziła planowy remont budynku biurowego. Wartość poniesionych nakładów wyniosła 295.200 zł (w tym VAT 55.200 zł). Kolejny taki remont przewidywany jest za 4 lata. W zasadach (polityce) rachunkowości przyjętych do stosowania w jednostce zapisano, iż remonty okresowe rozliczane są za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów w okresie poprzedzającym przeprowadzenie kolejnego remontu (tu: 4 lat). Jednostka ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 4 i 5. Odpis miesięczny ustalono następująco: 240.000 zł : 4 lata = 60.000 zł; 60.000 zł : 12 miesięcy = 5.000 zł. |
Dekretacja:
Opis operacji: | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. Faktura dotycząca wykonanych nakładów remontowych: | |||
a) wartość brutto: | 295.200 zł | 30 | 24 |
b) VAT podlegający odliczeniu: | 55.200 zł | 22-1 | 30 |
c) wartość netto: | 240.000 zł | 40-2 | 30 |
2. Przeniesienie kosztów do rozliczenia w czasie: | 240.000 zł | 64-0 | 49 |
3. Obciążenie kosztów bieżącego okresu: | 5.000 zł | 55 | 64-0 |
Księgowania:
www.PoradnikKsiegowego.pl - Rozliczenia międzyokresowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|