Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 16 (472) z dnia 20.08.2018
Rozliczenie kosztów poniesionych na zakup domeny internetowej
Na rynku wtórnym (tj. od innej firmy) zakupiliśmy domenę internetową, której cena jest dość znaczna. Czy jest to wartość niematerialna i prawna? Jeśli nie, to jak ująć ten zakup w księgach rachunkowych? Czy koszty zakupu domeny powinniśmy odnieść w ciężar kosztów działalności operacyjnej na konta zespołu 4 i 5?
Zakupiona domena nie stanowi wartości niematerialnej i prawnej. Wydatki związane z jej zakupem podlegają zaliczeniu do kosztów działalności operacyjnej jednostki (zazwyczaj jako koszty usług obcych). Są one jednak ujmowane w kosztach bilansowych zgodnie z zasadą memoriału, a więc w okresie, w którym domena ta będzie wykorzystywana. Może się to wiązać z koniecznością rozliczania wydatków na zakup tej domeny w czasie poprzez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów. |
Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy o rachunkowości przez wartości niematerialne i prawne rozumie się nabyte przez jednostkę, zaliczane do aktywów trwałych, prawa majątkowe nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki, a w szczególności autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesje, prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczych, know-how.
Domena internetowa to inaczej niepowtarzalny, unikalny adres strony internetowej. Zazwyczaj zakup domeny nie wiąże się z przeniesieniem jakichkolwiek praw autorskich lub praw pokrewnych. Dlatego też, bez względu na przewidywany czas używania domeny internetowej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, nie stanowi ona wartości niematerialnej i prawnej. Wydatki związane z jej zakupem zalicza się w ciężar kosztów działalności operacyjnej. Przy czym, wydatki te ujmuje się w księgach rachunkowych przy uwzględnieniu zasady memoriału. Z uwagi na fakt, iż koszty zakupu domeny dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych, wskazane jest rozliczać je przez okres, na który domena została nabyta, za pomocą czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości wynika bowiem, iż jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeśli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych.
Zapisy księgowe dotyczące zakupu domeny mogą przebiegać w jednostce, jak przedstawiono w poniższej tabeli.
Ewidencja księgowa zakupu domeny internetowej
Uwaga: Przy małej istotności kosztu za dopuszczalne można także uznać uproszczenie polegające na jednorazowym odpisaniu w koszty całego wydatku na zakup domeny internetowej, bez konieczności rozliczania w czasie. |
www.PoradnikKsiegowego.pl - Rozliczenia międzyokresowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|