Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 16 (592) z dnia 20.08.2023
Rozwiązanie rezerwy na fundusz rekultywacyjny, utworzonej w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych
Prowadzimy składowisko odpadów i jesteśmy zobowiązani do tworzenia funduszu rekultywacyjnego. W związku z tym utworzyliśmy w księgach rezerwę, zapisem po stronie Wn konta zespołu 5, w korespondencji ze stroną Ma konta 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Po otrzymaniu decyzji o zamknięciu składowiska ponieśliśmy koszty związane z rekultywacją. Powstało zatem zobowiązanie, w związku z którym utworzona została rezerwa. W jaki sposób powinniśmy rozwiązać rezerwę? Czy w związku z wykonywaniem części prac rekultywacyjnych własnymi siłami powinniśmy zastosować konta obrotów wewnętrznych? Ewidencję kosztów prowadzimy na kontach zespołu 4 i 5 oraz sporządzamy porównawczy rachunek zysków i strat. Saldo konta 64-1 wykazujemy w rachunku zysków i strat jako zmianę stanu produktów.
W momencie powstania zobowiązania, na które rezerwa w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów została przez jednostkę utworzona (zapisem po stronie Wn konta zespołu 5, w korespondencji ze stroną Ma konta 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów"), należy dokonać rozliczenia kosztów pokrytych rezerwą, zapisem odwrotnym do jej utworzenia, czyli zapisem po stronie Wn konta 64-1, w korespondencji ze stroną Ma konta zespołu 5. Możliwe jest również ujęcie kosztów rekultywacji bezpośrednio na koncie 64-1 z pominięciem kont zespołu 5. |
Fundusz rekultywacyjny tworzą jednostki prowadzące składowiska odpadów. Z art. 137 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699 ze zm.) wynika, że z dniem rozpoczęcia przyjmowania odpadów na składowisko odpadów, zarządzający składowiskiem odpadów tworzy fundusz rekultywacyjny, na którym gromadzi środki pieniężne na realizację obowiązków związanych z zamknięciem, rekultywacją, nadzorem, w tym monitoringiem. Środki są odprowadzane na fundusz w wysokości wystarczającej do pokrycia kosztów (o których mowa w art. 137 ust. 1 ww. ustawy), z wyłączeniem kosztów budowy. Fundusz rekultywacyjny może mieć formę odrębnego rachunku bankowego, rezerwy lub gwarancji bankowej (por. art. 137 ust. 3 ustawy o odpadach). Z pytania wynika, że jednostka utworzyła na ten fundusz rezerwę w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Taka rezerwa może zostać utworzona, jeżeli koszty rekultywacji mają bezpośredni związek z prowadzeniem podstawowej działalności operacyjnej jednostki. Potwierdzeniem słuszności tworzenia rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych na koszty rekultywacji jest odpowiedź Ministerstwa Finansów udzielona na pytanie naszego Wydawnictwa w sprawie tworzenia funduszu rekultywacji terenu. W piśmie z 21 grudnia 2018 r. resort finansów wyjaśnił:
"(...) Zgodnie z punktem 6.11. Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" do wartości początkowej środka trwałego nie zalicza się kosztów, jakie jednostka będzie musiała ponieść w przyszłości w związku z jego likwidacją po zakończeniu użytkowania, bądź rekultywacją terenu, na którym znajdował się dany środek trwały. Jeżeli w myśl obowiązujących przepisów jednostka jest zobowiązana do przeprowadzenia w przyszłości rekultywacji (np. w przypadku kopalni lub składowisk odpadów) jednostka tworzy rozliczenie międzyokresowe bierne z tego tytułu począwszy od dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania, zgodnie z zasadami określonymi w KSR nr 6 "Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe (...)".
W myśl art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających w szczególności:
1) ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez kontrahentów jednostki, a kwotę zobowiązania można oszacować w sposób wiarygodny,
2) z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych, a także przyszłych świadczeń wobec nieznanych osób, których kwotę można oszacować w sposób wiarygodny, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku.
Zobowiązania ujęte jako bierne rozliczenia międzyokresowe i zasady ustalania ich wysokości powinny wynikać z uznanych zwyczajów handlowych. Jednostka tworząc rezerwę w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na fundusz rekultywacyjny, tworzy ją w związku z pojawieniem się w przyszłości obowiązku wobec przyszłych dostawców jednostki, którzy będą świadczyli przykładowo usługi nadzoru składowiska, które już powstało.
Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów tworzy się, w jednostce stosującej konta zespołu 4 i 5, w ciężar kosztów podstawowej działalności operacyjnej, czyli w ciężar np. konta 50 "Koszty działalności podstawowej - produkcyjnej", w korespondencji z kontem przeznaczonym do ujmowania tego typu rezerw - np. kontem 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Z kolei rozwiązania rezerwy utworzonej w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów dokonuje się w momencie powstania zobowiązania (tu: rzeczywistego poniesienia kosztów rekultywacji), na które rezerwa została utworzona. Należy wówczas dokonać rozliczenia kosztów pokrytych rezerwą, zapisem odwrotnym do jej utworzenia, czyli zapisem po stronie Wn konta 64-1, w korespondencji ze stroną Ma odpowiedniego konta w zespole 5, czyli np. konta 50. Ewentualne rozwiązanie niewykorzystanej pozostałej części rezerwy księgowane jest zapisem analogicznym do rozliczenia kosztów pokrytych rezerwą. Rzeczywiście poniesione koszty na rekultywację terenu księguje się, w oparciu o dowody źródłowe, na zasadach ogólnych.
Ewidencja księgowa utworzenia i rozwiązania rezerwy na fundusz rekultywacyjny, przy ewidencji kosztów na kontach zespołu 4 i 5 (rozwiązanie wzorcowe) 1. PK - utworzenie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów: - Wn konto zespołu 5, np. konto 50 "Koszty działalności podstawowej - produkcyjnej", 2. Poniesione koszty rekultywacji (na podstawie dowodów źródłowych): - Wn konto 40 "Koszty według rodzajów", oraz równolegle: - Wn konto zespołu 5, np. konto 50 "Koszty działalności podstawowej - produkcyjnej", 3. Poniesione koszty rekultywacji wykonanej siłami własnymi jednostki: - Wn konto 40-4 "Wynagrodzenia", 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia", oraz równolegle: - Wn konto zespołu 5, np. konto 50 "Koszty działalności podstawowej - produkcyjnej", 4. PK - rozwiązanie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w momencie powstania zobowiązania, na które zostały utworzone: a) rozliczenie rezerwy do wysokości poniesionych kosztów: - Wn konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" (w analityce: Fundusz rekultywacyjny), b) rozwiązanie pozostałej części niewykorzystanej rezerwy: - Wn konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" (w analityce: Fundusz rekultywacyjny), |
Jednostka prowadząca ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5 może również zastosować inny sposób ewidencji rozliczenia rezerwy (rozwiązanie alternatywne). Polega on na tym, że rzeczywiste koszty, na które utworzono rezerwę w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, odnosi się bezpośrednio na konto 64-1 z pominięciem konta zespołu 5.
Ewidencja księgowa rozwiązania rezerwy na fundusz rekultywacyjny, przy ewidencji kosztów na kontach zespołu 4 i 5 (rozwiązanie alternatywne) 1. Poniesione koszty rekultywacji (na podstawie dowodów źródłowych): - Wn konto 40 "Koszty według rodzajów", oraz równolegle: - Wn konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów", 2. PK - rozliczenie salda pozostałego na koncie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów: a) saldo Wn: - Wn konto zespołu 5, b) saldo Ma: - Wn konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów", |
Dodajmy, że zmianę stanu produktów wyraża saldo konta 49. Na dzień bilansowy saldo tego konta przenosi się na konto 86 "Wynik finansowy". Konto 49 koryguje wartość kosztów rodzajowych przenoszonych z kont kosztów rodzajowych na konto 86 - do poziomu kształtującego wynik finansowy. W rachunku zysków i strat sporządzanym w wersji porównawczej zmiana stanu produktów wpływa na wartość wykazywanych przychodów netto ze sprzedaży i zrównanych z nimi. Ujmuje się ją w pozycji A.II. "Zmiana stanu produktów (zwiększenie - wartość dodatnia, zmniejszenie - wartość ujemna)". Zmiana stanu produktów powstanie m.in. w sytuacji, gdy:
- na koniec okresu sprawozdawczego wystąpi produkcja niezakończona, figurująca jako saldo konta 50 lub 60 "Produkty gotowe i półprodukty",
- nie wszystkie wyprodukowane wyroby gotowe zostaną sprzedane w danym okresie sprawozdawczym i na kontach 60 i 62 "Odchylenia od cen ewidencyjnych produktów" pozostaje wartość tego zapasu i odchylenia na nie przypadające,
- koszty zostały przeniesione do rozliczenia w czasie (o ile wcześniej zostały ujęte na kontach kosztów rodzajowych),
- utworzono bierne rozliczenia międzyokresowe na pokrycie przewidywanych kosztów, które nie zostały jeszcze poniesione, ale są związane z już osiągniętymi przychodami lub okresem sprawozdawczym.
W jednostkach ewidencjonujących koszty na kontach zespołu 4 i 5, sporządzających rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym, utworzenie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów spowoduje zmniejszenie stanu produktów. Wzrost poziomu biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów jest księgowany w korespondencji z kontem zespołu 5. Koszty te w ostatecznym rozrachunku (bezpośrednio np. poprzez konto 55 albo poprzez konto 70-1 "Koszt sprzedanych produktów") trafiają (na dzień bilansowy) na konto 49. Następnie saldo konta 49, odzwierciedlające zmianę stanu produktów, zostaje przeniesione na konto 86. Koszty rodzajowe wykazane w rachunku zysków i strat nie zawierają kwoty odpowiadającej biernym rozliczeniom międzyokresowym kosztów, dlatego ich wpływ na wynik finansowy jest uwzględniany przez zmianę stanu produktów wykazywaną w tym zakresie ze znakiem "-". Ujemna zmiana stanu produktów (prezentowana w pozycji A.II porównawczego rachunku zysków i strat) koryguje (zmniejsza) przychody ze sprzedaży. Tym samym wynik finansowy okresu ulega zmniejszeniu.
Odwrotnie będzie w przypadku rozwiązania biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Wówczas bowiem zmniejszenie ich poziomu skutkuje wykazaniem zmiany stanu produktów ze znakiem "+", co zwiększa zmianę stanu produktów, tym samym zwiększając przychody ze sprzedaży. Dopiero gdy saldo powstałe na koncie 49 nie będzie odzwierciedleniem zmiany stanu produktów, mamy do czynienia z tzw. wyjściem lub wejściem do kręgu kosztów. Przypominamy, iż krąg kosztów tworzą: konto 49, konta zespołu 5, konta zespołu 6 (z wyjątkiem tej części kosztów rozliczanych w czasie, które nie są związane z podstawową działalnością operacyjną) oraz konto 70-1. Zakłócenie kręgu kosztów powstaje na skutek określonych zdarzeń, w tym m.in.:
- przekazania wytworzonych wyrobów na rzecz środków trwałych w budowie lub do własnego sklepu,
- przekazania własnych wyrobów w formie darowizny,
- wykonania usług własnych wydziałów na rzecz działalności socjalnej,
- wystąpienia niedoborów lub nadwyżek wyrobów gotowych.
Operacje powodujące wyjście albo wejście do kręgu kosztów wymagają użycia pomocniczych kont 79-0 "Obroty wewnętrzne" i 79-1 "Koszty obrotów wewnętrznych". Na koniec roku saldo konta 79-0 przenosi się na konto 86, zaś saldo konta 79-1 przenosi się na konto 49. Taki sposób ewidencji powoduje, że koszty, które weszły i wyszły z kręgu i zostały ujęte na koncie 79-1, uszczelniają konto 49 (czyli krąg kosztów).
www.PoradnikKsiegowego.pl - Rozliczenia międzyokresowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|