Gazeta Podatkowa nr 88 (1025) z dnia 4.11.2013
Polisa ubezpieczeniowa płatna w ratach a korekta kosztów
W sytuacji gdy zapłata kosztu ubezpieczenia majątkowego dokonywana jest w ratach, może zajść potrzeba zastosowania przepisów przeciwdziałających zatorom płatniczym, wprowadzonych do ustaw o podatku dochodowym. Powoduje to liczne wątpliwości dotyczące rozliczenia tego kosztu w ujęciu bilansowym i podatkowym.
Ujęcie "wstępne" kosztu
Dla ujęcia kosztu ubezpieczenia w księgach rachunkowych nie ma znaczenia data zapłaty polisy. Zgodnie bowiem z zasadą memoriału, określoną w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości, w księgach jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.
Koszt ubezpieczenia majątkowego dotyczy przyszłych okresów, dlatego należałoby go ująć w księgach rachunkowych poprzez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów (art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych obciążają wynik finansowy danego okresu sprawozdawczego w takiej części, w jakiej dotyczą tego okresu. Przy czym uwzględniając obowiązującą w rachunkowości zasadę istotności, określoną w art. 4 ust. 4 ustawy, gdy kwota ubezpieczenia nie jest istotna, nie trzeba jej rozliczać w czasie co miesiąc. Zazwyczaj jednak polisa dotyczy dwóch lat podatkowych, np. od 1 października 2013 r. do 30 września 2014 r. W praktyce przyjmuje się, że trzeba ją wówczas rozliczyć poprzez konto 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów" na lata podatkowe, ze względu na przepisy ustaw o podatku dochodowym.
Koszty pośrednio związane z przychodami (do jakich zalicza się m.in. koszty ubezpieczenia), są potrącalne w dacie poniesienia, tj. dacie ujęcia kosztu w księgach rachunkowych. Koszty pośrednie, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Mówi o tym art. 22 ust. 5c ustawy o pdof oraz art. 15 ust. 4d ustawy o pdop. Koszt ubezpieczenia dotyczący dwóch lat podatkowych musi więc być w rachunku podatkowym rozliczony na te lata.
Stąd w sytuacji, gdy koszty rocznego ubezpieczenia dotyczące dwóch lat podatkowych, np. 2013 i 2014, są istotne, należy rozliczać je poprzez konto 64 co miesiąc, odnosząc na wynik finansowy 1/12 część kosztu, która będzie jednocześnie uwzględniana w rachunku podatkowym. Z kolei gdy koszt ubezpieczenia jest nieistotny, można nie rozliczać go w miesięcznych ratach, a tylko proporcjonalnie do lat podatkowych, tj. część dotyczącą 2013 r. ująć w kosztach bilansowych i podatkowych w miesiącu zawarcia polisy, a część dotyczącą 2014 r. pod datą 1 stycznia 2014 r.
Korekta kosztów
Przepisy odnośnie korekt kosztów, wskazane w art. 24d ustawy o pdof oraz art. 15b ustawy o pdop mogą mieć zastosowanie do umów ubezpieczenia majątkowego - są to transakcje kontrahenckie. Zastosowanie jednak mieć mogą wyłącznie w przypadku, gdy polisa nie zostanie zapłacona od razu, jednorazowo w momencie zawarcia umowy. Dotyczy to więc przypadku, gdy dochodzi do płatności w ratach - najczęściej dwóch (pierwsza w momencie zawarcia umowy, następna po upływie 6 miesięcy jej trwania) lub czterech (pierwsza w momencie zawarcia umowy, następne co 3 miesiące).
W sytuacji gdy termin płatności raty będzie krótszy niż 60 dni, w razie nieuregulowania jej w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z dowodu ją dokumentującego. Z kolei gdy termin płatności raty jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów podatkowych dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.
Odnośnie płatności w ratach wypowiedział się Zastępca Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych w piśmie z dnia 20 maja 2013 r., nr DD6/033/93/MNX/13/RD-47905/13, do Biura Krajowej Informacji Podatkowej, opublikowanym w Biuletynie Skarbowym nr 3 z 2013 r. Czytamy w nim: "W ocenie Ministerstwa Finansów prawidłowe jest stanowisko (…), mówiące że sukcesywnie zaliczając wydatki do kosztów w przypadku kosztów pośrednich, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne, nie powinno się dokonywać proporcjonalnego pomniejszenia kosztów. Jeżeli do dnia upływu terminów, o których mowa w art. 15b ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. 30 dni od terminu płatności i 90 dni od dnia zaliczenia wydatku do kosztów, zaliczona do kosztów część zobowiązania znajduje pokrycie w płatnościach, to nie powinno mieć miejsca zmniejszenie kosztów".
Moim zdaniem przedstawione wyjaśnienia mogą mieć także zastosowanie do kosztów pośrednich, jakimi są koszty ubezpieczenia.
Warto dodać, że najwygodniej skutki wszelkich ewentualnych korekt związanych z niezapłaconymi zobowiązaniami i ich "odwrócenia" ujmować w ewidencji pozabilansowej.
Przykład Założenia
Termin płatności I raty składki był krótszy niż 60 dni i jednostka opłaciła ją szybciej niż 30 dni od terminu płatności (w październiku w dacie zawarcia umowy). Skutkuje to tym, że w odniesieniu do tej raty obowiązek korekty nie wystąpi. Dnia 1 kwietnia 2014 r. mija termin 90 dni od dnia zaliczenia do kosztów II raty płatności. Jeśli do tego dnia rata składki nie zostałaby zapłacona, wystąpiłby obowiązek korekty kosztów w tym miesiącu o kwotę 1.200 zł. Jednak jednostka zapłaciła składkę w kwietniu 2014 r., więc nie wystąpi obowiązek korekty kosztów również w odniesieniu do tej części składki. |
www.PoradnikKsiegowego.pl - Rozliczenia międzyokresowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|