rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 13 (840) z dnia 1.05.2014

Rozliczanie w księgach rachunkowych wydatków na rebranding

Nasza spółka z o.o. poniosła w 2013 roku wydatki na rebranding. Poniesione wydatki stanowią prawie 8% sumy bilansowej i ponad 70% wyniku finansowego spółki. Nakłady te wiązały się ze zmianą kolorów firmowych, loga, wystroju wnętrz, kampanią reklamową w telewizji, prasie i internecie. Działania te były przeprowadzone przez wyspecjalizowane agencje reklamowe na podstawie zawartych umów. Jak rozliczać w księgach rachunkowych takie wydatki przy założeniu, że dotyczące ich koszty zostaną pokryte przychodami w ciągu co najmniej 3 lat?

Koszty związane z rebrandingiem powinny być rozliczone w księgach rachunkowych zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, czyli jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Przyjmuje się, że rebranding jest to proces zmiany percepcji marki poprzez zmianę elementów jej komunikacji, który najczęściej wiąże się ze zmianą nazwy firmy, wizerunku i/lub logo. Spowodowane to może być repozycjonowaniem produktu lub rozpoczęciem współpracy z innymi firmami. Możliwa jest także potrzeba zmiany przestarzałego wizerunku firmy. Zmiana wizualna jest to tylko jeden z elementów rebrandingu, który przede wszystkim powinien dotyczyć, zgodnie ze strategią marki firmy, produktu lub usługi.

Rebranding jest związany z koniecznością wymiany oznakowań we wszystkich placówkach firmy (jednorazowo lub stopniowo), w publikacjach, samochodach służbowych itp. Niezbędna jest także kampania reklamowa i informacyjna w mediach, w sytuacji zmiany nazwy firmy.

Spółka z o.o. przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych jest zobowiązana stosować przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy (art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Ponadto, zgodnie z zasadą współmierności przychodów i kosztów (art. 6 ust. 2 tej ustawy), dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczane będą koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.

Z informacji zawartych w pytaniu wynika, że spółka z o.o. poniosła znaczne wydatki na rebranding (zmiana strategii firmy związana m.in. ze zmianą loga). Jest to kwota stanowiąca prawie 8% sumy bilansowej i ponad 70% wyniku finansowego spółki. Ponadto z pytania wynika, iż stworzona w ramach rebrandingu strategia nie będzie zmieniana co najmniej przez okres 3 lat.

Biorąc powyższe pod uwagę, poniesione przez spółkę koszty przedstawionego przedsięwzięcia stanowią wartość istotną z punktu widzenia sumy bilansowej, jak i wyniku finansowego. Ujęcie zatem całej wartości kosztów z tego tytułu w księgach rachunkowych jednego roku obrotowego zniekształciłoby wynik finansowy, a ponadto nie byłaby zachowana przedstawiona powyżej nadrzędna zasada rachunkowości współmierności przychodów i kosztów (jak wynika z pytania, koszty zostaną pokryte, według przewidywań, przychodami co najmniej w ciągu 3 lat).

Dlatego też - naszym zdaniem - koszty rebrandingu powinny być rozliczone w księgach rachunkowych spółki, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, czyli jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności (art. 39 ust. 3 ww. ustawy).

Ponadto zarząd spółki powinien ustalić w przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości, kierując się ww. postanowieniami ustawy o rachunkowości, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń dotyczące przedstawionego w pytaniu rebrandingu, w tym okres rozliczania poniesionych kosztów z tego tytułu.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Rozliczenia międzyokresowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
8
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.