Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 7 (415) z dnia 1.04.2016
Rezygnacja z zakupu środka trwałego i zwrot wpłaconej wcześniej zaliczki
W styczniu 2016 r. wpłaciliśmy na rzecz dostawcy zaliczkę na poczet zakupu środka trwałego i otrzymaliśmy fakturę potwierdzającą jej wpłatę. W marcu 2016 r. zrezygnowaliśmy z zakupu tego środka trwałego. Jak rozliczyć to zdarzenie w księgach rachunkowych?
W przedstawionej sytuacji dostawca powinien zwrócić otrzymaną wcześniej zaliczkę, wystawiając zarazem fakturę korygującą. Przypomnijmy bowiem, iż otrzymanie zaliczki przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi rodzi obowiązek podatkowy w VAT i obliguje otrzymującego zaliczkę do wystawienia faktury dokumentującej jej otrzymanie. Jednocześnie w sytuacji gdy nie dojdzie do realizacji warunków umowy, powinna zostać wystawiona faktura korygującą na kwotę zwracanej zaliczki.
Faktura korygująca wystawiona przez dostawcę w związku z rezygnacją jednostki z zakupu środka trwałego może zostać wprowadzona do ksiąg jednostki, zapisem:
a) całkowita wartość korekty: Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki", b) korekta VAT naliczonego: Ma konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie", c) wartość korekty netto: Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu". Natomiast wpływ środków tytułem zwrotu wpłaconej wcześniej zaliczki księgowany będzie zapisem: Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący", Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki". |
www.PoradnikKsiegowego.pl - Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.SrodkiTrwale.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|