rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 18 (378) z dnia 20.09.2014

Wymiana środka trwałego w ramach gwarancji

Nabyliśmy środek trwały, w którym często dochodziło do uszkodzeń podzespołów. W ramach gwarancji producent wymienił ten środek trwały na nowy (taki sam). Jak zaksięgować to zdarzenie gospodarcze? Czy dokonane dotychczas odpisy amortyzacyjne podlegają wyksięgowaniu?

 

1. Ewidencja księgowa wymiany uszkodzonego środka trwałego na nowy

Przepisy ustawy o rachunkowości nie zawierają odrębnych zasad postępowania w razie wymiany gwarancyjnej środka trwałego. Warto w tym miejscu wspomnieć, iż uregulowania dotyczące gwarancji sprzedanych rzeczy są zawarte w art. 556 § 1 K.c., zgodnie z którym sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne). W myśl art. 577 § 1 K.c., w wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.

Wymiana gwarancyjna związana jest z otrzymaniem nowego wolnego od wad składnika aktywów. W takim przypadku zwrócony sprzedawcy wadliwy egzemplarz należy wykreślić z ewidencji środków trwałych i zaprzestać jego amortyzacji oraz wpisać do tej ewidencji nowy środek trwały i rozpocząć jego amortyzację. Przy czym przy amortyzacji nowego środka trwałego należy uwzględnić dotychczas zrealizowane odpisy amortyzacyjne.

W księgach rachunkowych gwarancyjna wymiana środka trwałego może zatem przebiegać następująco:

 
   1) zwrot środka trwałego na podstawie np. dowodu LT:
      – Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki",
      – Ma konto 01 "Środki trwałe",
   2) OT – wprowadzenie nowego środka trwałego do ewidencji:
      – Wn konto 01 "Środki trwałe",
      – Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki".

Według organów skarbowych wymiany towaru wadliwego w ramach reklamacji na towar wolny od wad, nie traktuje się jako odrębnej czynności w rozumieniu ustawy o VAT, np. nieodpłatnego wydania towaru. Wykonanie obowiązku sprzedawcy wynikającego z umowy gwarancyjnej jest bezpośrednio związane z uprzednio wykonaną umową sprzedaży, dlatego nie można określać tych zdarzeń jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT i to zarówno naprawy wadliwego towaru, jak i jego wymiany na towar wolny od wad. Przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 stycznia 2014 r., nr IPPP3/443-628/12/14-7/S/SM, w której czytamy:

Ewidencja księgowa wymiany uszkodzonego środka trwałego na nowy "(…) czynność gwarancji polegająca m.in. na dostarczeniu rzeczy wolnej od wad, jest realizowana przez gwaranta na rzecz kupującego, w związku z niezgodnością towaru z umową sprzedaży. Prawo do otrzymania świadczeń gwarancyjnych klient nabywa w momencie zakupu. Zatem wydanie przez gwaranta w ramach gwarancji – na rzecz klientów do tego uprawnionych – towaru wolnego od wad, nie ma charakteru odpłatnej dostawy, gdyż zapłaty za towar już raz dokonano w ramach pierwotnej sprzedaży.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że wymiana przez Wnioskodawcę samochodu marki X. na inny samochód, mająca charakter nieodpłatny, nie będzie w związku z tym stanowić czynności zrównanej z odpłatną dostawą, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie nie wymaga udokumentowania jej poprzez wystawienie faktury VAT (…)".

Przykład

I. Założenia:

W lutym 2014 r. jednostka zakupiła środek trwały, w którym w trakcie użytkowania wykryto wadę fabryczną. Na podstawie umowy gwarancyjnej został on wymieniony na taki sam wolny od wad. Wartość początkowa wymienionego środka trwałego wynosi: 18.500 zł.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. LT – zwrot w ramach gwarancji wadliwego środka trwałego 18.500 zł 24 01
2. OT – przyjęcie do używania nowego środka trwałego otrzymanego w ramach wymiany gwarancyjnej 18.500 zł 01 24

III. Księgowania:

Ewidencja księgowa wymiany uszkodzonego środka trwałego na nowy

 

2. Skutki podatkowe wymiany środka trwałego w ramach gwarancji

Przepisy ustaw o podatku dochodowym również nie zawierają odrębnych uregulowań dotyczących wymiany gwarancyjnej środka trwałego na wolny od wad. W takim przypadku postępujemy analogicznie jak dla celów bilansowych, tj. wycofujemy z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych uszkodzony środek trwały pod datą jego zwrotu i wprowadzamy nowy środek trwały otrzymany w ramach gwarancji.

Od wartości początkowej nowego środka trwałego nalicza się amortyzację począwszy od miesiąca następującego po wprowadzeniu go do ewidencji środków trwałych (art. 22h ust. 1 pkt 1 updof i art. 16h ust. 1 pkt 1 updop). Przy czym, dokonując odpisów amortyzacyjnych od tego składnika majątku, należy pamiętać o ograniczeniu wynikającym z art. 23 ust. 1 pkt 45 updof i art. 16 ust. 1 pkt 48 updop.

Zgodnie bowiem z tym przepisem do kosztów podatkowych nie zalicza się odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Odpisy amortyzacyjne od wadliwej maszyny dokonane do momentu wymiany stanowiły koszt podatkowy, a tym samym obniżały podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z literatury przedmiotu wynika, że odpisy amortyzacyjne, które już zostały dokonane i rozliczone w kosztach uzyskania przychodów można:

1) wyłączyć z kosztów podatkowych w miesiącu dokonania zwrotu,

2) wykazać ich równowartość jako przychód podatkowy, bez korygowania kosztów,

3) uwzględnić przy amortyzacji składnika majątku otrzymanego w wyniku wymiany, bez ingerowania w rachunek podatkowy.

Skutki podatkowe wymiany środka trwałego w ramach gwarancji Najwłaściwsze jednak wydaje się trzecie rozwiązanie, które zakłada, że na skutek zwrotu wadliwego środka trwałego nie zachodzi potrzeba korekty kosztów o odpisy dokonane do momentu jego zwrotu. Jeżeli bowiem odpisy te były dokonane zgodne z przepisami, to brak jest podstaw do ich korygowania. Nie ma również uzasadnienia do wykazywania tych odpisów po stronie przychodów – w wyniku wymiany środka trwałego nie dochodzi bowiem do zwrotu ceny jego zakupu. Również organy skarbowe skłaniają się do przyjęcia takiego rozwiązania (por. np. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 marca 2010 r., nr IPPB1/415-889/09-5/AM). Zalecają bowiem, aby po wymianie gwarancyjnej, podatnik dokonywał odpisów amortyzacyjnych w niezmienionej wysokości, zaliczając je w całości do kosztów podatkowych do czasu, gdy suma odpisów amortyzacyjnych – dokonanych przed i po wymianie – będzie równa cenie nabycia środka trwałego.

Rozwiązania w sprawie dotychczas dokonanych odpisów amortyzacyjnych przyjęte dla celów podatkowych można również ująć w księgach rachunkowych. Ułatwi to ustalenie podstawy opodatkowania.

Przykład

Korekta kosztów podatkowych w momencie zwrotu środka trwałego
o dokonane dotychczas odpisy amortyzacyjne

I. Założenia:

1. W lutym 2014 r. jednostka zakupiła urządzenie o wartości: 10.000 zł, w którym w trakcie użytkowania wykryto wadę fabryczną. Na podstawie umowy gwarancyjnej urządzenie zostało wymienione na wolne od wad.

2. Suma dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych wynosi: 583 zł. Zgodnie z podjętą decyzją, o dokonane odpisy amortyzacyjne jednostka skoryguje koszty w miesiącu wymiany środka trwałego.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. LT – zwrot w ramach gwarancji wadliwego urządzenia 10.000 zł 24 01
2. OT – przyjęcie do używania nowego urządzenia otrzymanego w ramach wymiany gwarancyjnej 10.000 zł 01 24
3. PK – korekta dotychczas dokonanych odpisów amortyzacyjnych 583 zł 07-1 40-0
   oraz zapis techniczny dla zachowania czystości obrotów – 583 zł 40-0 40-0

III. Księgowania:

Korekta kosztów podatkowych

Uwaga: Przy takim rozliczeniu amortyzacji zwróconego środka trwałego podatnik ma prawo dokonywania odpisów amortyzacyjnych nowego urządzenia w pełnej wartości.

Przykład

Zaliczenie dotychczas dokonanych odpisów amortyzacyjnych
do przychodów podatkowych, bez korygowania kosztów

I. Założenia:

1. W maju 2014 r. jednostka zakupiła urządzenie, w którym w trakcie użytkowania wykryto wadę fabryczną. Na podstawie umowy gwarancyjnej urządzenie zostało wymienione na wolne od wad. Wartość początkowa zakupionego urządzenia wynosi: 55.000 zł.

2. Suma dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych wynosi: 1.925 zł. Jednostka rozpoznała te odpisy jako przychód podatkowy.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. LT – zwrot w ramach gwarancji wadliwego urządzenia 55.000 zł 24 01
2. OT – przyjęcie do używania nowego urządzenia otrzymanego w ramach wymiany gwarancyjnej 55.000 zł 01 24
3. PK – zaliczenie dotychczas dokonanych odpisów amortyzacyjnych do pozostałych przychodów operacyjnych 1.925 zł 07-1 76-0

III. Księgowania:

Zaliczenie dotychczas dokonanych odpisów amortyzacyjnych do przychodów podatkowych

Uwaga: Przy takim rozliczeniu amortyzacji zwróconego środka trwałego podatnik ma prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od nowego urządzenia w pełnej wartości.

Przykład

Uwzględnienie dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych
przy amortyzacji nowego środka trwałego

I. Założenia:

1. Jednostka od stycznia 2014 r. użytkowała maszynę produkcyjną (KŚT 5) o wartości: 60.000 zł, dla której stawka amortyzacyjna wynosi 14%. Maszynę począwszy od lutego amortyzowano metodą liniową, przy której miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi: 700 zł (tj. 60.000 zł × 14% : 12 m-cy).

2. We wrześniu 2014 r., w wyniku wykrycia wady fabrycznej, dokonano wymiany tego składnika majątku na nowy, w tym też miesiącu nową maszynę wprowadzono do użytkowania.

3. Wartość odpisów amortyzacyjnych dokonanych od wadliwej maszyny wyniosła: 5.600 zł (tj. 700 zł × 8 m-cy).

4. Dotychczas dokonane odpisy zostaną uwzględnione przy amortyzacji nowego urządzenia. W związku z tym nie wyksięgowano dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych. Tak więc miesięczne odpisy amortyzacyjne w wysokości: 700 zł, naliczane od wartości początkowej nowej maszyny (60.000 zł) będą zaliczane do kosztów podatkowych do czasu, gdy ich suma wyniesie: 54.400 zł (tj. 60.000 zł – 5.600 zł).

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. LT – zwrot w ramach gwarancji wadliwej maszyny 60.000 zł 24 01
2. OT – przyjęcie do używania nowej maszyny otrzymanej w ramach wymiany gwarancyjnej 60.000 zł 01 24

III. Księgowania:

Uwzględnienie dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych przy amortyzacji nowego środka trwałego

www.PoradnikKsiegowego.pl - Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.SrodkiTrwale.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
8
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.