Gazeta Podatkowa nr 79 (1120) z dnia 2.10.2014
Jak zaksięgować likwidację środka trwałego w budowie?
Jednostka w kwietniu 2014 r. rozpoczęła budowę hali magazynowej. W związku z tym wszystkie koszty związane z tą budową ujmowała na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". We wrześniu 2014 r. podjęto decyzję o zaniechaniu i likwidacji rozpoczętej budowy magazynu. Jakich zatem zapisów należy dokonać w księgach rachunkowych w związku z likwidacją środka trwałego w budowie?
Wartość kosztów poniesionych na budowę środka trwałego, w stosunku do którego została podjęta decyzja o zaniechaniu budowy, odnosi się w ewidencji księgowej w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.
W sytuacji gdy jednostka buduje środek trwały we własnym zakresie, wszystkie koszty związane z jego budową ewidencjonuje na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". Z chwilą zakończenia budowy i oddania środka trwałego do używania dokonuje się przeksięgowania wartości początkowej tego środka trwałego - w wysokości kosztów poniesionych na jego wytworzenie - z konta 08 na konto 01 "Środki trwałe".
Jeśli w trakcie prac budowlanych jednostka zdecyduje o zaniechaniu budowy środka trwałego, powinna dokonać jego likwidacji i wyksięgować z ewidencji bilansowej. Ten składnik majątku nie spełnia już bowiem definicji aktywów, określonej w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości, gdyż nie spowoduje w przyszłości wpływu do jednostki korzyści ekonomicznych. Wszelkie koszty poniesione na budowę środka trwałego, które figurują na koncie 08, należy w takiej sytuacji przeksięgować na konto pozostałych kosztów operacyjnych (art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy o rachunkowości, Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Dokonać tego można następującym zapisem:
- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
- Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie".
Przeniesienie wartości nakładów poniesionych na budowę środka trwałego z konta 08 na konto 76-1 powinno zostać dokonane najpóźniej do końca roku obrotowego, w którym podjęto decyzję o zaniechaniu budowy.
Trzeba pamiętać o tym, że postawienie środka trwałego w budowie w stan likwidacji nie zawsze oznacza jego fizyczną likwidację. Może się bowiem zdarzyć, że kierownik jednostki podejmie decyzję o likwidacji budowy, natomiast jej fizyczna likwidacja nastąpi dopiero w terminie późniejszym. W takim przypadku wskazane jest, aby nakłady poniesione na budowę środka trwałego w kwocie zgromadzonej na koncie 08 ująć w ewidencji pozabilansowej na koncie 09-1 "Środki trwałe w budowie w likwidacji" po stronie Wn (zapis jednostronny). Nakłady te będą figurowały na koncie pozabilansowym do czasu zlikwidowania budowy. Pod datą ukończenia likwidacji nastąpić powinno wyksięgowanie tych nakładów z konta 09-1 zapisem jednostronnym po stronie Ma.
www.PoradnikKsiegowego.pl - Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.SrodkiTrwale.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|