rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 19 (379) z dnia 1.10.2014

Reklamacje dotyczące usług w ewidencji księgowej nabywcy

Otrzymaliśmy od naszego kontrahenta fakturę za wykonane usługi. Naszym zdaniem, wartość usługi na fakturze jest niezgodna z analizą wykonanej pracy. Dokonaliśmy częściowej płatności za fakturę w kwocie, co do której nie mamy zastrzeżeń. Pozostała kwota, do czasu wyjaśnienia, nie będzie zapłacona wykonawcy. Jak zaksięgować otrzymaną fakturę? Jakich księgowań dokonać w przypadku uznania reklamacji oraz w przypadku jej nieuznania i konieczności dopłaty brakującej kwoty?

1. Zasady ogólne ewidencji reklamacji wartościowych

W sytuacji gdy jednostka zgodnie z zawartą umową wykonuje usługę na rzecz swojego kontrahenta, odpowiada – na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.) – za należyte jej wykonanie. W przypadku gdy jakość świadczonej usługi nie zadowala kontrahenta, może on złożyć reklamację.

Co istotne, reklamacja może odnosić się nie tylko do jakości wykonanej usługi, ale również do jej ceny, marży, rabatu (upustu, bonifikaty), czy błędu w fakturze oraz innych dowodach potwierdzających wykonanie tej usługi. Jeśli w wyniku sprawdzenia otrzymanej od wykonawcy usługi faktury nabywca stwierdzi, że zobowiązanie wobec tego wykonawcy (dostawcy) zostało zawyżone, to może odmówić zapłaty w części, co do której ma zastrzeżenia (tzw. reklamacja wartościowa).

Złożenie reklamacji nie zwalnia jednak nabywcy z obowiązku ujęcia otrzymanej faktury w księgach rachunkowych. Jej ewidencja przebiegać może zapisami:

1) wartość brutto zobowiązania:
Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
2) VAT naliczony podlegający odliczeniu:
Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Jeśli nabywca zakwestionuje tylko część zobowiązania, to może odnieść w koszty działalności operacyjnej lub w koszty środków trwałych w budowie jedynie niekwestionowaną część wykonanej na jego rzecz usługi (w cenie zakupu), dokonując zapisu:

Wn konto 40 "Koszty według rodzajów"
(w analityce: Usługi obce) lub konto zespołu 5,
albo 08 "Środki trwałe w budowie",
Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

W takim przypadku zazwyczaj reguluje zapłatę zobowiązania wobec wykonawcy (w części niekwestionowanej) i na podstawie wyciągu bankowego dokonuje zapisu:

Wn konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący".

W razie uznania reklamacji za uzasadnioną, wykonawca (dostawca) wystawia fakturę korygującą, na podstawie której nabywca dokonuje następujących zapisów:

1) korekta zobowiązania (wartości brutto):
Wn konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",
2) korekta VAT naliczonego:
Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
Ma konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie".

Wykonawca usługi może również nie uznać reklamacji za uzasadnioną i wezwać dłużnika do zapłaty należności. W takiej sytuacji nabywca zobowiązany będzie do zapłaty brakującej kwoty i odniesienia w koszty działalności operacyjnej lub w koszty środków trwałych w budowie kwestionowanej części wykonanej usługi (w przypadku wcześniejszego ujęcia jedynie niekwestionowanej części). Reklamacje nieskuteczne (nieuznane), czyli odrzucone przez wykonawcę (dostawcę) w całości lub części, mogą być także dochodzone na drodze sądowej. Z treści pytania nie wynika jednak, że taka sytuacja miała miejsce w jednostce.

Skutki bilansowe uznania i nieuznania reklamacji wartościowej w księgach nabywcy przedstawimy na przykładach liczbowych.

2. Skutki bilansowe uznania reklamacji za uzasadnioną

Przykład

I. Założenia:

1. Za wykonaną w sierpniu 2014 r. usługę jednostka otrzymała od wykonawcy fakturę na kwotę: 4.920 zł brutto (w tym VAT: 920 zł). W ocenie jednostki zobowiązanie wobec wykonawcy usługi zostało zawyżone, w związku z czym złożono reklamację.

2. Jednostka dokonała płatności za wykonaną usługę w części niekwestionowanej, tzn. w kwocie: 3.690 zł brutto (w tym VAT: 690 zł).

3. Reklamację uznano za uzasadnioną, w związku z czym wykonawca usługi wystawił fakturę korygującą zmniejszającą zobowiązanie o kwotę: 1.230 zł brutto (w tym zmniejszenie VAT: 230 zł).

4. Wykonana usługa nie dotyczy środków trwałych w budowie, jej wartość odnoszona jest w koszty działalności operacyjnej poprzez ujęcie na koncie 40-2 "Usługi obce". Ewidencję kosztów jednostka prowadzi wyłącznie na kontach zespołu 4.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FZ – faktura dokumentująca wykonaną usługę:
a) wartość brutto zobowiązania 4.920 zł 30 21
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 920 zł 22-1 30
c) odniesienie w koszty działalności operacyjnej niekwestionowanej
części wykonanej usługi w kwocie netto
3.000 zł 40-2 30
2. WB – zapłata niekwestionowanej wartości wykonanej usługi 3.690 zł 21 13-0
3. FZ – faktura korygująca otrzymana od wykonawcy usługi:
a) korekta zobowiązania (wartości brutto) 1.230 zł 21 30
b) korekta VAT naliczonego 230 zł 30 22-1

III. Księgowania:

Skutki bilansowe uznania reklamacji za uzasadnioną

3. Konsekwencje nieuznania reklamacji przez wykonawcę usługi

Przykład

I. Założenia:

1. Na podstawie poprzedniego przykładu, przy czym wykonawca usługi nie uznał reklamacji za uzasadnioną i wezwał jednostkę do zapłaty brakującej kwoty w wysokości: 1.230 z brutto.

2. Jednostka zdecydowała, że ureguluje zobowiązanie w całości i przelała sporną kwotę na rachunek bankowy wykonawcy.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FZ – faktura dokumentująca wykonaną usługę:
a) wartość brutto zobowiązania 4.920 zł 30 21
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 920 zł 22-1 30
c) odniesienie w koszty działalności operacyjnej niekwestionowanej
części wykonanej usługi
3.000 zł 40-2 30
2. WB – zapłata niekwestionowanej wartości wykonanej usługi 3.690 zł 21 13-0
3. PK – odniesienie w koszty działalności operacyjnej kwestionowanej części wykonanej usługi (w cenie zakupu) 1.000 zł 40-2 30
4. WB – zapłata na rzecz wykonawcy brakującej kwoty 1.230 zł 21 13-0

III. Księgowania:

Konsekwencje nieuznania reklamacji przez wykonawcę usługi

www.PoradnikKsiegowego.pl - Ewidencja księgowa na przykładach liczbowych:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.