Gazeta Podatkowa nr 5 (1359) z dnia 16.01.2017
Ewidencja płatności za zakupione materiały firmową kartą
Spółka posiada rachunek bankowy, do którego prezes firmy dostał kartę. W jaki sposób księgować zakupy np. materiałów, za które płatności dokonał kartą? Czy zobowiązanie ujmować na koncie rozrachunkowym z dostawcą, czy na koncie rozrachunkowym z prezesem? (pytanie z dyskusji na www.forum.gofin.pl nr 1057370)
Zobowiązania, które zostały opłacone kartą płatniczą, uznawane są generalnie za uregulowane. Z tego względu nie ma konieczności rozliczania takich płatności poprzez konto rozrachunków z dostawcami. Jednostka może taką płatność zaksięgować bezpośrednio na koncie rozrachunkowym z prezesem firmy.
Każda jednostka we własnym zakresie dokonuje wyboru sposobu ewidencji i rozliczania płatności dokonywanych za pośrednictwem firmowych kart płatniczych, dając temu wyraz w dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047 ze zm.). Płatności takie mogą być ewidencjonowane za pośrednictwem np. konta 13-9 "Środki pieniężne w drodze", konta 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami" (w analityce: Płatności kartami) lub konta 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z właścicielem, wspólnikami, prezesem z tytułu płatności kartami). Przyjmuje się bowiem, że w wyniku zapłaty dokonanej kartą płatniczą zobowiązanie wobec kontrahenta jest już uregulowane w dniu zakupu. Fakturę za firmowe zakupy, opłaconą kartą płatniczą, księguje się w takim przypadku zapisem:
a) wartość brutto
- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
- Ma konto 13-9 lub konto 23-4 bądź konto 24,
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu
- Wn konto 22-2 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",
c) wartość netto
- Wn różne konta,
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".
W zasadach (polityce) rachunkowości można również zapisać, że zobowiązanie - mimo jego uregulowania - jest wstępnie na podstawie otrzymanej faktury księgowane na koncie 21 "Rozrachunki z dostawcami". Taki sposób ewidencji jest zasadny szczególnie wtedy, gdy zakupy dotyczą większych dostaw (czyli są to wartości istotne). Wówczas w celach kontrolnych warto transakcje te ewidencjonować w korespondencji z kontem 21. Chodzi tu o ewentualne rozliczenia niezgodności dostawy z zamówieniem, reklamacje czy uzgodnienia sald z kontrahentem.
Niezależnie jednak od przyjętego sposobu księgowania na koncie rozrachunków z dostawcą nie powinno figurować w związku z taką płatnością saldo. Dlatego gdy jednostka zobowiązanie ujmuje na koncie 21, to pod datą zapłaty kartą kwotę tego zobowiązania należy wyksięgować z konta 21 zapisem:
- Wn konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
- Ma konto 13-9 lub konto 23-4 bądź konto 24.
Przykład Założenia
Dekretacja
Księgowania |
www.PoradnikKsiegowego.pl - Plan kont:
Baza przykładów ewidencji księgowej wraz z obszernym komentarzem | ||
www.plankont.gofin.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|