Gazeta Podatkowa nr 81 (1852) z dnia 11.10.2021
Wybrane zagadnienia dotyczące rachunkowości fundacji
Fundacja prowadząca księgi rachunkowe, co do zasady, sporządza sprawozdanie finansowe według wzoru z załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości. Powinna zatem prowadzić księgi w sposób zapewniający m.in. uzyskanie danych wykazywanych w tym sprawozdaniu.
Organizacja kont kosztów i przychodów
Przyjęte zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych fundacji powinny uwzględniać szczególny charakter ich działalności i zapewnić uzyskanie danych niezbędnych do sporządzenia przez nie wymaganych sprawozdań - finansowych i innych.
Zgodnie z ustawą o rachunkowości dla jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 ze zm.), z wyjątkiem spółek kapitałowych, oraz jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 tej ustawy, przeznaczony jest wzór sprawozdania finansowego określony w załączniku nr 6 do ustawy o rachunkowości. Do tych jednostek należą fundacje - zarówno nieprowadzące, jak i prowadzące działalność gospodarczą. Jest to uproszczony wzór sprawozdania finansowego, w stosunku do wzoru podstawowego z załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości. Decyzję w sprawie wyboru załącznika do ustawy o rachunkowości (nr 1 czy nr 6), według którego fundacja przygotowuje roczne sprawozdanie finansowe, podejmuje kierownik jednostki, tj. zarząd. Odpowiedni zapis w tej sprawie trzeba zamieścić w dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości.
W rachunku zysków i strat według wzoru z załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości wykazuje się m.in.:
1) przychody i koszty działalności statutowej, w podziale na:
- przychody i koszty nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,
- przychody i koszty odpłatnej działalności pożytku publicznego,
- przychody i koszty pozostałej działalności statutowej,
2) przychody i koszty działalności gospodarczej,
3) koszty ogólnego zarządu,
4) pozostałe przychody i koszty operacyjne,
5) przychody i koszty finansowe,
6) podatek dochodowy.
Wyznacza to zatem podstawowy podział kont przychodów i kosztów fundacji, tj. przede wszystkim konieczność wyodrębnienia przychodów i kosztów z każdej wskazanej działalności. Potrzeba taka wynika również z art. 10 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ponadto ze wzoru informacji dodatkowej przedstawionego w załączniku nr 6 do ustawy o rachunkowości wynika, że należy w nich ujawnić informacje o strukturze zrealizowanych przychodów ze wskazaniem ich źródeł, informacje o przychodach z tytułu składek członkowskich i dotacji pochodzących ze środków publicznych oraz informacje o strukturze poniesionych kosztów. W przypadku gdy jednostka posiada status organizacji pożytku publicznego, zamieszcza w informacji dodatkowej także dane na temat uzyskanych przychodów i poniesionych kosztów z tytułu 1% pdof oraz sposobu wydatkowania środków pochodzących z 1% pdof.
W praktyce w kontach kosztów i przychodów dodatkowo wydziela się konta według projektów czy zadań realizowanych przez fundacje, w celu prawidłowego ich rozliczenia wobec odpowiednich instytucji.
Definicja działalności statutowej odpłatnej i nieodpłatnej oraz działalności gospodarczej znajduje się w art. 7-9 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 tej ustawy, za które nie pobiera się wynagrodzenia. Z kolei działalnością odpłatną pożytku publicznego jest:
a) działalność w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 tej ustawy, za które pobierane jest wynagrodzenie,
b) sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie:
- rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, lub
- integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w ustawie o zatrudnieniu socjalnym oraz ustawie o spółdzielniach socjalnych,
c) sprzedaż przedmiotów darowizny.
Działalność odpłatna pożytku publicznego stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu Prawa przedsiębiorców, jeżeli:
a) odpłatność jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub
b) przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a w przypadku zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy - za okres tego zatrudnienia, przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
Trzeba zaznaczyć, że działalność gospodarcza wymaga rejestracji.
Zakres prowadzonej działalności nieodpłatnej lub odpłatnej pożytku publicznego określa się w statucie lub w innym akcie wewnętrznym. Jeśli statut to przewiduje, fundacja może prowadzić także pozostałą działalność statutową, która obejmuje działania nieobjęte katalogiem zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Dla ewidencji przychodów fundacji można więc utworzyć np. takie konta (minimalny zakres):
- konto 70-0 "Przychody działalności statutowej",
- konto 70-01 "Przychody z nieodpłatnej działalności pożytku publicznego",
- konto 70-02 "Przychody z odpłatnej działalności pożytku publicznego",
- konto 70-03 "Przychody z pozostałej działalności statutowej",
- konto 71-0 "Przychody działalności gospodarczej" (jeśli występuje),
- konto 75-0 "Przychody finansowe",
- konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".
Wybrany rachunek kosztów w fundacji powinien umożliwiać sporządzenie sprawozdania finansowego według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości. Przedstawiono tam wariant kalkulacyjny rachunku zysków i strat, co oznacza, że właściwym byłby wybór rachunku kosztów tylko w zespole 5 (według rodzajów działalności) lub w zespole 4 (według rodzajów) i równocześnie zespole 5. Nie można stosować rachunku kosztów wyłącznie w zespole 4, gdyż nie jest to wystarczające dla sporządzenia rachunku zysków i strat według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości.
Ponieważ dla celów różnych rozliczeń mogą być wymagane informacje o rodzajach kosztów składających się na daną działalność (projekt, zadanie), warto rozważyć przyjęcie pełnego rachunku kosztów lub ewentualnie wyłącznie w zespole 5, ale rozbudowanego o konta kosztów rodzajowych. Decyzję w sprawie wyboru rachunku kosztów podejmuje kierownik jednostki (zarząd fundacji) i zapisuje ją w dokumentacji zasad (polityki) jednostki.
Przykładowe konta kosztowe, jakie można tworzyć w fundacji (minimalny zakres), przedstawiają się następująco:
- konto 50-0 "Koszty działalności statutowej",
- konto 50-01 "Koszty nieodpłatnej działalności pożytku publicznego",
- konto 50-02 "Koszty odpłatnej działalności pożytku publicznego",
- konto 50-03 "Koszty pozostałej działalności statutowej",
- konto 51-0 "Koszty działalności gospodarczej" (jeśli występuje),
- konto 55 "Koszty zarządu",
- konto 75-1 "Koszty finansowe",
- konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
- konto 87 "Podatek dochodowy od osób prawnych".
Mogą się pojawić koszty wspólne i koszty pośrednie dotyczące kilku działalności jednocześnie, które wymagają odrębnego ewidencjonowania i rozliczania na poszczególne działalności.
Uproszczenia możliwe do przyjęcia
Jeśli fundacja w odpowiednich latach obrotowych nie przekroczyła co najmniej 2 z 3 wielkości:
1) suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego - 25,5 mln zł,
2) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów - 51 mln zł,
3) średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty - 50 osób,
może przyjąć następujące uproszczenia:
- kwalifikować umowy do leasingu finansowego według zasad określonych w przepisach podatkowych (art. 3 ust. 6 ustawy o rachunkowości),
- zrezygnować z zachowania zasady ostrożności przy wycenie poszczególnych składników aktywów i pasywów w zakresie tworzenia odpisów aktualizujących wartość aktywów oraz rezerw na znane jednostce ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń (art. 7 ust. 2b ustawy),
- nie stosować rozporządzenia o instrumentach finansowych (art. 28b ustawy),
- dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych według zasad określonych w przepisach podatkowych (art. 32 ust. 7 ustawy),
- odstąpić od ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego (art. 37 ust. 10 ustawy),
- nie dokonywać biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników (art. 39 ust. 6 ustawy).
Uproszczenia te można stosować, gdy nie wpływają negatywnie na przedstawienie rzetelnego i jasnego obrazu jednostki w sprawozdaniu finansowym. Moim zdaniem nie jest wskazane odstąpienie od stosowania jednej z nadrzędnych zasad rachunkowości, tj. zasady ostrożności, urealniającej dane zawarte w sprawozdaniu finansowym. Decyzję w sprawie uproszczeń podejmuje jednak kierownictwo jednostki (zarząd fundacji), zapisując ją w zasadach (polityce) rachunkowości.
Jak wskazano wcześniej, uproszczeniem jest także przyjęcie możliwości sporządzania sprawozdania finansowego fundacji według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości. Trzeba podkreślić, że nie może ona sporządzić uproszczonego sprawozdania finansowego według wzoru dla jednostki mikro (załącznik nr 4) lub dla jednostki małej (załącznik nr 5), co wynika z art. 3 ust. 1e pkt 8 ustawy o rachunkowości.
Czy każda fundacja musi prowadzić księgi rachunkowe? Fundacja może rozliczać się na podstawie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2050), jeśli spełnia warunki określone w art. 10a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:
O wyborze prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów trzeba zawiadomić urząd skarbowy. Jeśli fundacja spełnia warunki do prowadzenia uproszczonej ewidencji, nie prowadzi ksiąg rachunkowych i nie sporządza sprawozdań finansowych (por. art. 2 ust. 5 ustawy o rachunkowości), o ile nie ma obowiązku ich zaprowadzenia na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o rachunkowości. Warto dodać, że na stronie internetowej legislacja.rcl.gov.pl ukazał się projekt z dnia 25 czerwca 2021 r. ustawy o sprawozdawczości organizacji pozarządowych, w którym przewiduje się m.in. podwyższenie do 1 mln zł progu przychodów organizacji pozarządowej uprawniającego do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów oraz umożliwienie prowadzenia uproszczonej rachunkowości również przez organizacje pożytku publicznego, spełniające określone warunki. Projekt zakłada także zmianę art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o rachunkowości. |
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217)
www.PoradnikKsiegowego.pl - Plan kont:
Baza przykładów ewidencji księgowej wraz z obszernym komentarzem | ||
www.plankont.gofin.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|